Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 153. Studia Paedagogica 3. Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni społecznej
Author:
Zielińska, Jolanta
Plutecka, Katarzyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Zielińska, Jolanta
Plutecka, Katarzyna
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 2299-2103
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2014
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
W perspektywie systemowej rodzina rozumiana jest jako naturalny system społeczny
charakteryzujący się swoistą dynamiką wewnętrzną. Dynamika życia rodzinnego
jest ściśle osadzona w różnych podsystemach społecznych (mikrosystemie, mezosystemie,
egzosystemie, makrosystemie) i kształtowana przez określony kontekst
czasowy (chronosystem). Członkowie rodziny, uczestnicząc w wymienionych kontekstach
społecznych, próbują realizować podstawowe i rozwojowe zadania, ale też
pokonywać kryzysy i nieprzewidziane trudności życiowe. Niewątpliwie fakt wychowywania
dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest sytuacją obciążającą
dla wszystkich członków rodziny. Sprawnie funkcjonujący system posiada jednak
zdolności adaptacyjne i potrafi przystosować się do indywidualnych czy zmieniających
się potrzeb wszystkich swoich członków. Tak szeroko rozumiana problematyka
rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni
społecznej stała się obiektem naukowych dociekań i inspiracją nowatorskich analiz
empirycznych dla autorów tekstów zawartych w niniejszym tomie „Studia Paedagogica”.
Artykuły podzielono na dwa obszary tematyczne, pierwszy koncentruje się
na jakości życia rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a drugi
dotyczy wsparcia społecznego, wspomagania rodziny w rozwoju, edukacji, terapii
i rehabilitacji dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Należy podkreślić,
że ten kolejny, trzeci tom „Studia Paedagogica”, stanowi kontynuację poprzednich
w ramach planowanego profilu czasopisma. Zgodnie z decyzją Rady Wydziału
Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej
w Krakowie Komitet Redakcyjny tworzą członkowie Katedry Zastosowań Techniki
w Diagnozie i Rehabilitacji Osób z Niepełnosprawnością, działającej pod kierunkiem
naukowym dr inż. hab. Jolanty Zielińskiej prof. UP. Żywimy głębokie przekonanie,
że niniejszy tom zapoczątkuje dyskurs interdyscyplinarny nad bieżącymi zmianami
zachodzącymi w pedagogice. Pragniemy też poinformować, że Komitet Redakcyjny
będzie czynić starania o to, aby czasopismo zostało wpisane przez Ministerstwo
Nauki i Szkolnictwa Wyższego na listę czasopism punktowanych i było wydawane
w formie elektronicznej. W tym miejscu pragniemy serdecznie podziękować recenzentom:
prof. zw. dr hab. A. Korzon i dr hab. B. Szczupał prof. APS za konstruktywne
uwagi merytoryczne.