Konceptualizacja świata w neologizmach dziecięcych
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Gąsiorek, Krystyna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 140, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4 (2013), s. [30]-44
Język: pl
Słowa kluczowe:
conceptualizationneologism
children’s neologism
linguistic image of the world
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Being influenced by school education, younger children aim at transforming common words (pseudoterms) into scientific terms,
i.e. compliant with the current scientific knowledge. One of the ways of categorizing terminology is formulating original
collocations or generating new words.
The subject of the present paper are the examples of neologisms (collected from spoken utterances), created by children still
being on concrete-operational stage but searching for paths to enter the conceptual thinking stage.
The gathered material can fascinate and astound. It is characterized by individuality and uniqueness, shows the beauty of child’s
language, reflects child’s sensitivity and ways of linguistic depiction of the world.