• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Od słowa do słowa, czyli o nieprofesjonalnych odbiorcach tekstów literackich i ich wypowiedziach na temat zadań i powinności literatury

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Od słowa do słowa... (373.5KB)
Autor:
Łazarska, Danuta
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 140, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4 (2013), s. [142]-161
Język: pl
Słowa kluczowe:
attitude
reader’s role
reception
valuation
Data: 2013
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The obsessive complaining about Lower Secondary School students being so pervasive, it seems difficult to imagine that anybody would all of a sudden start only singing praises to them. And yet, there are some people who see the students in a positive light. These claim that preconceived notions about the students either partially or entirely depart from the truth. The reasons for the diverging viewpoints should be looked for in different information about, for instance, the students’ (in)appropriate attitude towards school duties imposed on them and towards other people. Therefore, the author of the article attempts at outlining a portrait of Lower Secondary School students which emerges from the research material. The material comprises of statements uttered by the teenagers from outside of Kraków about their expectations towards literature. It gives an insight to what tasks the young people give not only to literature and its creators but also teachers of Polish literature and culture. Thus, the author has chosen to analyse three of the students’ demands: the two most frequent and the least frequent among the claims. They intertwine with students’ way of understanding the obligations of literature. The obligations, in turn, give the possibility to identify attitudes and reader’s role which students either assume or would like to assume while dealing with literature. Conclusions drawn based the analysis of the young people’s opinions may become a fulcrum on which questions about a contemporary Lower Secondary School student are asked – a human being, a literature reader and an author of written texts – are raised. Despite the impossibility of finding the ultimate answer for numerous questions about students, it is worth calling for their constant identification as human beings and recipients of literature (culture) aimed at designing Polish literature and culture lesson activities suitable for them.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8581
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2013, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 4
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image