• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

„Język polski” jako przedmiot nauczania w opinii uczniów szkół gimnazjalnych i podstawowych

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
„Język polski” jako przedmiot... (360.1KB)
Autor:
Budrewicz, Zofia
Sienko, Maria
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 161, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 5 (2014), s. [77]-94
Język: pl
Słowa kluczowe:
questionnaires
empirical research
Polish studies education
literary and cultural education
language training
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The authors of the article analyze questionnaires in which students commented on the role of their mother tongue. More than 900 students from selected primary and lower secondary schools in Kraków took part in the study. The students prefer to gain pragmatic knowledge – skills which help them obtain good grades on tests. As a result, these skills are seen as a ticket to a better school and then a successful life (in most cases this means a well-paid job). In the students’ answers concerning the “usefulness” of the Polish language in terms of the individual development of children and young people, the didactic aspect of literary, linguistic and cultural content turned out to be of marginal significance. The students do not appreciate the value of learning the native language as a means of self-exploration in terms of axiology. They do, however, realize the usefulness of linguistic learning in the development of communicative skills (in most cases it is related to one’s ability to communicate with other people). Opinions of the primary and lower secondary school students constitute a crucial analytic material for contemporary debates on strengthening the role of the native language in the school education system. The opinions and assessments derived from educational experiences show the lack of a deeper agreement between the discourse of Polish studies didactics and school practice aimed at accomplishing educational targets.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8600
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2014, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 5
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image