• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia
  • 2014, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 5
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia
  • 2014, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 5
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Integracyjne perspektywy kulturoznawczego kształcenia językowego w gimnazjum i liceum

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Integracyjne perspektywy... (259.2KB)
Autor:
Grudzińska, Katarzyna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 161, Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 5 (2014), s. [95]-104
Język: pl
Słowa kluczowe:
integration
language education
linguistic image of the world
cultural competent
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
The purpose of the article is to indicate the areas of inner- and interobjective integration which are determined by the realization of linguistic-related cultural issues. The idea of culturerelatedness has developed in the methodology of teaching the Polish language in the context of the discussion on praxeology – a dispute about the concept of school language education which aims at establishing a proportion between the practical-normative and theoreticalcognitive objectives. The development of cognitivism and cultural linguistics as well as research on the linguistic image of the world revealed that it was reasonable to reconsider the advantages of the cognitive aspects related to linguistics. Research on the language considered as a specific document of the spiritual and material history considerably exceeds the area of traditional descriptive grammar. It can become an important and coherent component of cultural education which also includes the development of the communicative competence – since a prerequisite for competent communication is reaching the semantic essence of the language, which means, among other, recognizing the cultural legacy in its various aspects. The image of the past history of the nation, its mentality, views, habits and customs which is contained in the language constitutes a cultural teaching material that can potentially bring numerous educational benefits such as initiating pupils into aware participation in culture and stimulating their interest in linguistics. Another advantage of culture-related language education is its integrative potential; it can become a part of a coherent language teaching system that would be realized by innerobjective integration. Culture-related content is a component that consolidates linguistic and literary-cultural education. Acting as a base for the teaching material, it also opens up a possibility of interobjective correlation.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8601
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2014, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 5

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image