Przeglądaj 2014, Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 5 według daty wydania
Wyświetlanie pozycji 1-18 z 18
-
Komisja Edukacji Narodowej. Mała reinterpretacja wielkiego mitu
(2014)The myth of the Commission of National Education – the picture of the Commission created in the collective imagination of Poles – is different from many other Polish myths because it stems from positive experiences. The ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 161. Studia at Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia 5. Miejsca wspólne i odmienne. Dydaktyka literatury i języka polskiego w kręgu tradycji KEN?
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2014) -
„Takie będą rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie” – współczesne cele edukacji historycznej i obywatelskiej na tle tradycji KEN. Przegląd stanowisk
(2014)The rapid development of civilization has led a crisis of the society, nation and individuals. The greatest challenge for education is to teach the Polish youth how to deal with the tasks of the present times. The ... -
„Język polski” jako przedmiot nauczania w opinii uczniów szkół gimnazjalnych i podstawowych
(2014)The authors of the article analyze questionnaires in which students commented on the role of their mother tongue. More than 900 students from selected primary and lower secondary schools in Kraków took part in the study. ... -
Integracyjne perspektywy kulturoznawczego kształcenia językowego w gimnazjum i liceum
(2014)The purpose of the article is to indicate the areas of inner- and interobjective integration which are determined by the realization of linguistic-related cultural issues. The idea of culturerelatedness has developed in ... -
„Święta miłości kochanej ojczyzny…”? O kształtowaniu postawy patriotycznej na lekcjach języka polskiego – między tradycją a zmianą
(2014)The article outlines the social, political and educational contexts of patriotic education on the Polish language lessons which is a part of the school curriculum. It presents opinions of teachers and descriptions of ... -
Sens nawiązywania do dziedzictwa Komisji Edukacji Narodowej w świecie „płynnej nowoczesności”
(2014)The article discusses examples of referring to the heritage, achievements, and ideas of the first Ministry of Education in Europe – the Polish Commission of National Education. Contemporary cultural realities interchangeably ... -
„Miałeś chamie złoty róg”. O chorobie szkolnictwa w Rzeczypospolitej i szlachetnego dorobku Komisji Edukacji Narodowej roztrwonieniu
(2014)The article arises from the need of describing the origin and operational principles of the Commission of National Education. The author evokes the ideas of educational reform of the past and confronts them with the ... -
Polonistyka gimnazjalna dziś. Perspektywa ucznia i nauczyciela
(2014)The article points to the fundamental changes which occurred in the way of teaching the Polish language in the lower secondary school. It marks the direction of education, taking into account the cultural-anthropocentric ... -
„Na początku było Słowo – a na końcu Frazes”. Lekcja pisania aforyzmów w szkole ponadgimnazjalnej
(2014)The article is devoted to methodology of teaching literary and linguistic competences in the secondary school. The aim of the described educational activities is to improve the ability to write aphorisms. Due to artistic ... -
Zadania edukacji teatralnej na etapie wczesnoszkolnym i przykłady ich realizacji
(2014)The article focuses on theatrical education in early childhood education. Theatre prepared for children and theatre prepared by children are close to a drama game whose contribution to child development is acknowledged ... -
Trzecioklasista „wypasiony”, czyli o kształceniu kompetencji językoznawczej na pierwszym etapie edukacyjnym
(2014)The article analyzes how the linguistic competence is taught on the first stage of education. The author observes one class for three years. She scrutinizes the linguistic topics proposed in the textbook and how they are ... -
Logodydaktyka. Logodydaktyk. „Logodydaktyczne czytanie” literatury
(2014)The article corresponds to a trend of the so-called anthropological methodology. It presents ways of realizing a formative dimension of the Polish language teaching by implementing the rules of logodidactics, a psychological ... -
Mors immortalis!
(2014)