• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Pedagogiczne
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Pedagogiczne
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Z. 202. Prace Pedagogiczne 21

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
RN-D. Z. 202. Prace Pedagogiczne 21 (7.842MB)
Autor:
Rakowska, Alicja
Redaktor:
Rakowska, Alicja
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków
ISSN: 0239-2356
Język: pl
Data: 1999
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
W ciągu trzydziestu ostatnich lat w pedagogice specjalnej nastąpiły ogromne zmiany. Najnowsza wiedza medyczna, psychologiczna i pedagogiczna oraz upowszechniający się integracyjny model kształcenia dzieci niepełnosprawnych spowodowały, że poszukuje się nowych rozwiązań w różnych dziedzinach życia; dotyczy to zarówno aspektów teoretycznych, jak i praktycznych. Istnieje pilna potrzeba upowszechniania nowej wiedzy i nowych doświadczeń na temat osiągnięć i możliwości rozwoju konkretnych osób niepełnosprawnych. Nigdy bowiem, nawet wobec ewolucyjnych zmian postaw wobec upośledzonych, którzy wykazują różne odchylenia od normy w funkcjonowaniu fizycznym, umysłowym, emocjonalnym czy społecznym, nie jest tak, że właściwa może być tylko jedna postawa, jedna koncepcja kształcenia czy jedna strategia nauczania. W Polsce prace badawcze dotyczące możliwości rozwoju i kształcenia dzieci i młodzieży niepełnosprawnej (niewidomej, niesłyszącej, upośledzonej umysłowo, przewlekle chorej, niesprawnej ruchowo, z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami mowy, niedostosowanej społecznie) prowadzone są w różnych ośrodkach. Jednym z nich jest ośrodek krakowski, w którym od wielu lat podejmowane były badania naukowe dające podstawę do formułowania ogólnych reguł dotyczących modernizacji procesu dydaktyczno-wychowawczego w szkołach specjalnych czy zaleceń metodycznych określających uwarunkowania przebiegu i efektów procesu rewalidacji jednostek niepełnosprawnych. Tom, który oddajemy do rąk Czytelnika, stanowi zbiór wybranych doniesień z badań prowadzonych w Katedrze Pedagogiki Specjalnej w ostatnich czterech latach; badania związane są z indywidualnymi zainteresowaniami i specjalizacją poszczególnych pracowników Katedry. Zamieszczone w niniejszym zbiorze artykuły, stanowiące częstokroć wstępne rozpoznanie zagadnień wymagających dalszych systematycznych badań, zgrupowane zostały (umownie) w trzech grupach tematycznych mających nawiązywać bezpośrednio lub pośrednio do problemów nurtujących pedagogów specjalnych: I. Problemy rodzin dzieci z upośledzeniem, II. Czynniki różnicujące szanse edukacyjne uczniów niepełnosprawnych, III. Efektywność nauczania - uczenia się dzieci niepełnosprawnych. W trakcie dyskusji na temat praw i obowiązków rodziców dzieci niepełnosprawnych, działań na rzecz integracji szkolnej i społecznej osób niepełnosprawnych należy sprawdzać wciąż na nowo i rozważać dylematy rehabilitacji. Żywimy nadzieję, iż przedstawione wyniki badań i przemyślenia będą wykorzystane do modelowania edukacji integracyjnej w poszczególnych subdyscyplinach pedagogiki specjalnej.
URI
http://hdl.handle.net/11716/8986
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rocznik Naukowo-Dydaktyczny. Prace Pedagogiczne

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image