Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTokarska, Urszulapl_PL
dc.date.accessioned2020-10-25T09:55:12Z
dc.date.available2020-10-25T09:55:12Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 152, Studia Psychologica 6 (2013), s. [180]-199pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9017
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractThe theoretical construct of balanced time perspective provides a valuable context for the process of searching the possibilities of its psychological applications. The possibilities could be connected not only with the therapeutic, but also with the preventive and educational fields of psychology. Some of the tools for achieving a balanced time perspective belong to existentially-oriented narrative psychology. This article presents one of them, created by myself, a narrative psychological tool for supporting adult development, which is titled Eighty Stories around the Human Life. The (auto)BIOGRAPHICAL Narrative GAME. This method is composed of such elements as a box of 100 coloured copyright playing cards with a dice, The Book of Stories, The Manual with exercises, and The Hypertextual Life-Story Map. All these interconnected game parts had been prepared for the purpose of supporting the receivers’ (“players’”) decisions about the content and sequence of an auto-narrative reconstruction of their lives. One of the most important strategies behind organizing this process during (and through) the game, is to practice and improve cognitive-emotional skills of recognizing, enriching, and harmonizing different time perspectives. The deliberate binding of the daily time context of actual experience with the past and future dimension of biographical time of life, connected with the transcendent perspective of life itself, leads the players to construct rich, multidimensional, and personally meaningful life story accounts. Selected important psychological functions of such a beneficial story construction and narrative abilities are described. The article is illustrated by presenting selected “game card exercises” proposed as the “narrative stimuli” for examining human lives in the time perspective context. From this point of view, the psychology of time meets the narrative psychology in the potentially meaningful cooperation, leading to the relatively new field of “applied psychology of time”.en_EN
dc.description.abstractArtykuł prezentuje autorskie narzędzie wspomagania rozwoju człowieka dorosłego zatytułowane „W osiemdziesiąt historii do-o-KOŁA ŻYCIA. Narracyjna GRA (auto)BIOGRAFICZNA”. Narzędzie to skonstruowane zostało w celu udzielania pomocy w procesie takiej rekonstrukcji indywidualnych narracji autobiograficznych odbiorców, które wzmacniają osiąganie tzw. zrównoważonej perspektywy czasowej. Indywidualne decyzje „graczy”, dotyczące zawartości treściowej oraz sekwencji procesu autonarracyjnej rekonstrukcji biografii, wspierane są przez dostarczanie tzw. bodźców narracyjnych przyjmujących postać zebranych w Księdze Opowieści fabularnych narracji-historii oraz opisanych w Przewodniku metodycznym zadań- -ćwiczeń do wykonania. Intencjonalne „wiązanie” aktualnie doświadczanego czasu codzienności z przeszłym i przyszłym wymiarem biograficznego czasu życia wzbogacone zostaje o transcendentną perspektywę uniwersalnie ujmowanego życia ludzkiego, w czym pomocna może się okazać tzw. Hipertekstowa Mapa Opowieści o Życiu. Uruchamianie szerszego kontekstu biograficznego, z jednoczesnym doskonaleniem umiejętności plastycznego przemieszczania się pomiędzy poszczególnymi wymiarami czasowymi w założeniu intensyfikuje bogactwo i wielowymiarowość konstruowanych o życiu opowieści, czyniąc je zarazem dla odbiorców osobiście znaczącymi. Artykuł został zilustrowany wybranymi, wchodzącymi w skład gry, ćwiczeniami stanowiącymi propozycję konkretnych oddziaływań pomocnych w zgłębianiu indywidualnych biografii w perspektywie temporalnej. W tym obszarze zakres zainteresowań i potencjalnych oddziaływań psychologii czasu zbliża się do psychologii narracyjnej oraz psychologii egzystencjalnej, wskazując na potencjalną możliwość współpracy w ramach relatywnie nowego obszaru „stosowanej psychologii czasu”.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjecttime perspectiveen_EN
dc.subjecttime binding strategiesen_EN
dc.subjectsupporting adult developmenten_EN
dc.subjectnarrative psychologyen_EN
dc.subjectapplied psychologyen_EN
dc.subjectperspektywa temporalnapl_PL
dc.subjectstrategie „wiązania czasu”pl_PL
dc.subjectwspieranie rozwoju człowieka dorosłegopl_PL
dc.subjectpsychologia narracyjnapl_PL
dc.subjectpsychologia stosowanapl_PL
dc.title“In Eighty Stories Around the Human Life”. The Psychological Time Binding Strategies in the (auto)BIOGRAPHICAL Narrative GAMEen_EN
dc.title.alternativeHarmonizowanie wzorców doświadczania czasu w narracyjnej grze (auto)BIOGRAFICZNEJ „W osiemdziesiąt historii dookoła życia”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord