Przywództwo edukacyjne dyrektora szkoły a twórcze orientacje nauczycieli
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Leżucha, Magdalena
Promotor:
Szempruch, Jolanta
Czerwiec, Karolina
Język: pl
Słowa kluczowe:
przywództwo edukacyjnezachowania twórcze
orientacje twórcze
dyrektor
nauczyciel
educational leadership
creative behavior
creative orientations
director
teacher
Data: 2020-11-05
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Wydział Pedagogiczny. Rozprawa doktorska przygotowana pod naukowym kierunkiem prof. dr hab. Jolanty Szempruch oraz promotora pomocniczego dr Karoliny Czerwiec.Streszczenie
Rozprawa doktorska stanowi studium teoretyczno-empiryczne, a głównym jej celem jest
poznanie roli przywództwa edukacyjnego dyrektora szkoły w kształtowaniu twórczych orientacji
życiowych nauczycieli.
Dysertacja składa się z wstępu, siedmiu rozdziałów, uogólnień wyników badań, wniosków,
propozycji autorskich rozwiązań pedagogicznych dotyczących doskonalenia przywództwa
edukacyjnego dyrektorów i twórczych orientacji nauczycieli, bibliografii, spisu tabel, wykresów,
rysunków i schematów oraz aneksu zawierającego obliczenia statystyczne i wzory narzędzi
badawczych.
Trzy pierwsze rozdziały pracy to rozważania teoretyczne dotyczące: roli szkoły
w zmieniającym się świecie, funkcji, zadań i ról pełnionych przez nauczycieli oraz ich kompetencji
zawodowych, aspektów przywództwa edukacyjnego dyrektora szkoły oraz twórczych zachowań
i orientacji życiowych pedagogów.
Prezentację metodologicznych podstaw badań zawarto w rozdziale czwartym. W piątym
rozdziale opisano wyłonione w toku analizy danych style przywódcze, priorytety w zarządzaniu,
ukazano opinię nauczycieli na temat zdolności przywódczych dyrektorów oraz sposoby
motywowania zachowań twórczych grona pedagogicznego. Przeanalizowano również sukcesy
i trudności w zarządzaniu placówkami oświatowymi, a także działania podejmowane w celu
wprowadzania zmian.
W szóstym rozdziale dokonano oceny poziomu zachowań twórczych nauczycieli w sferze
charakterologicznej i poznawczej oraz zaprezentowano globalny poziom tych zachowań.
Przedstawione zostały również działania twórcze podejmowane przez nauczycieli.
W ostatnim rozdziale skupiono się na opisie związku przywództwa edukacyjnego
z orientacjami twórczymi nauczycieli. Przeanalizowano elementy przywództwa edukacyjnego,
które w sposób istotny wpływają na zachowania i orientacje twórcze nauczycieli: style przywódcze,
priorytety w zarządzaniu, standardy przywództwa, postawy dyrektorów wobec twórczych
jednostek.
Ważną częścią pracy są zaproponowane przez autorkę rozwiązania doskonalące
przywództwo edukacyjne dyrektorów i twórcze orientacje nauczycieli. Propozycje działań dotyczą:
kształcenia przyszłych nauczycieli i dyrektorów, funkcjonowania dyrektora i nauczycieli, ich
doskonalenia i dokształcania, szkoły oraz otoczenia szkolnego.
Zasugerowane rozwiązania oraz zaproponowane postulaty do wdrożenia mają na celu poprawę
jakości przywództwa edukacyjnego w kierunku inspirowania nauczycieli do twórczych orientacji
i zachowań oraz do inicjowania nowych pomysłów wykorzystywanych w pracy dydaktycznowychowawczej. The doctoral dissertation is a theoretical and empirical study, and its main goal is to learn
the role of the school head's educational leadership in shaping the creative life orientations of
teachers.
The dissertation consists of the introduction, seven chapters, generalizations of research
results, conclusions, propositions of own pedagogical solutions for improving the educational
leadership of teachers and creative orientations of teachers, bibliography, table of contents charts,
drawings and diagrams and appendix containing statistical calculations and models of research
tools.
The first three chapters of the work are theoretical considerations regarding: the role of
school in a changing world, the functions, tasks and roles of teachers and their professional
competences, aspects of the school head's educational leadership and creative behavior
and life orientations of educators.
The presentation of methodological foundations of the research is included in chapter four.
The fifth chapter describes the leadership styles selected in the course of data analysis, management
priorities, shows the teachers' opinion on the leadership abilities of directors and ways to motivate
the creative behavior of the teaching staff. Successes were also analyzed and difficulties in
managing educational establishments, as well as actions taken to introduce changes.
The sixth chapter assesses the level of creative behavior of teachers in the characterological
and cognitive sphere and presents the global level of these behaviors. Creative activities undertaken
by teachers were also presented.
The last chapter focuses on the description of the educational leadership relationship with
teachers' creative orientations. Elements of educational leadership that have a significant impact on
the teachers 'creative behavior and orientations were analyzed: leadership styles, management
priorities, leadership standards, and directors' attitudes towards creative individuals.
An important part of the work are the solutions proposed by the author to improve the
educational leadership of teachers and creative orientations of teachers. Proposals for action
concern: the education of future teachers and principals, the functioning of the principal and
teachers, their improvement and further training, school and school environment.
The suggested solutions and proposed postulates for implementation are aimed at improving
the quality of educational leadership towards inspiring teachers to creative orientations and behavior
and to initiate new ideas used in didactic and educational work.