Rzeczywistość nie istnieje…? Media i nowoczesne technologie w społeczeństwie przyszłości na przykładzie serialu Black Mirror
View/ Open
Author:
Wójcik, Grzegorz
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 205, Studia de Cultura 8 (2) (2016), s. [27]-36
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
uwiedzenie przez mediaBlack Mirror
kultura obnażania
dystopia
seduction by media
Black Mirror
sexualization of culture
dystopia
Date: 2016
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Emitowany od 2011 roku brytyjski serial science-fiction Black Mirror autorstwa Charliego
Brookera w ciągu kilku lat emisji zyskał uznanie wśród widzów na całym świecie, o czym
świadczy nagroda Emmy przyznana w 2012 roku i zapowiadany trzeci sezon serii.
Wykorzystując „czarny humor” i satyrę, serial w sposób defetystyczny ukazuje negatywne
skutki rozwoju medialnych technologii na społeczeństwo niedalekiej przyszłości. W swoim
artykule koncentruję się na kilku fenomenach poruszanych przez twórców Black Mirror
– uwiedzeniu bohaterów przez media, które w zamierzeniu miały uczynić ich życie
szczęśliwszym, a przynoszą im jedynie ból i upokorzenie, potrzebie nieustannego nadzoru
nad bliskimi wyzwalaną przez coraz bardziej zaawansowane technologie, przyjemności
z podglądania cudzego cierpienia czy postępującej symulacji rzeczywistości. Do zilustrowania
owych zjawisk wykorzystuję między innymi koncepcje Guya Deborda, Jeana Baudrillarda,
Paula Virilio, jak również rozważania Michela Foucault dotyczące władzy panoptycznej. Released in 2011, the British science-fiction television series Black Mirror, created by Charlie
Brooker, has gained viewers’ recognition across the world (confirmed by winning Best TV
Movie/Mini Series at the International Emmy Awards in 2012 and the announcement of the
3rd season). Using ‘black humour’ and satire, the series in a defeatist manner portrays dark
side of media development and its influence on the future society. In the article I will focus on
the phenomena brought up by Black Mirror creators – characters seduced by media, which
instead of making their lives happier bring only pain and humiliation; the need for constant
surveillance as invoked by more and more advanced technologies; pleasure coming from
spying on others’ suffering or progressing simulation of reality. To illustrate these phenomena
I will apply, among others, the notions of Guy Debord, Jean Baudrillard, Paul Virilio, and also
Michel Foucault’s idea of the panopticon.