dc.contributor.author | Wójcik, Grzegorz | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-10-27T13:07:36Z | |
dc.date.available | 2020-10-27T13:07:36Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 205, Studia de Cultura 8 (2) (2016), s. [27]-36 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/9094 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w
projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | Emitowany od 2011 roku brytyjski serial science-fiction Black Mirror autorstwa Charliego
Brookera w ciągu kilku lat emisji zyskał uznanie wśród widzów na całym świecie, o czym
świadczy nagroda Emmy przyznana w 2012 roku i zapowiadany trzeci sezon serii.
Wykorzystując „czarny humor” i satyrę, serial w sposób defetystyczny ukazuje negatywne
skutki rozwoju medialnych technologii na społeczeństwo niedalekiej przyszłości. W swoim
artykule koncentruję się na kilku fenomenach poruszanych przez twórców Black Mirror
– uwiedzeniu bohaterów przez media, które w zamierzeniu miały uczynić ich życie
szczęśliwszym, a przynoszą im jedynie ból i upokorzenie, potrzebie nieustannego nadzoru
nad bliskimi wyzwalaną przez coraz bardziej zaawansowane technologie, przyjemności
z podglądania cudzego cierpienia czy postępującej symulacji rzeczywistości. Do zilustrowania
owych zjawisk wykorzystuję między innymi koncepcje Guya Deborda, Jeana Baudrillarda,
Paula Virilio, jak również rozważania Michela Foucault dotyczące władzy panoptycznej. | pl_PL |
dc.description.abstract | Released in 2011, the British science-fiction television series Black Mirror, created by Charlie
Brooker, has gained viewers’ recognition across the world (confirmed by winning Best TV
Movie/Mini Series at the International Emmy Awards in 2012 and the announcement of the
3rd season). Using ‘black humour’ and satire, the series in a defeatist manner portrays dark
side of media development and its influence on the future society. In the article I will focus on
the phenomena brought up by Black Mirror creators – characters seduced by media, which
instead of making their lives happier bring only pain and humiliation; the need for constant
surveillance as invoked by more and more advanced technologies; pleasure coming from
spying on others’ suffering or progressing simulation of reality. To illustrate these phenomena
I will apply, among others, the notions of Guy Debord, Jean Baudrillard, Paul Virilio, and also
Michel Foucault’s idea of the panopticon. | en_EN |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w
projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | uwiedzenie przez media | pl_PL |
dc.subject | Black Mirror | pl_PL |
dc.subject | kultura obnażania | pl_PL |
dc.subject | dystopia | pl_PL |
dc.subject | seduction by media | en_EN |
dc.subject | Black Mirror | en_EN |
dc.subject | sexualization of culture | en_EN |
dc.subject | dystopia | en_EN |
dc.title | Rzeczywistość nie istnieje…? Media i nowoczesne technologie w społeczeństwie przyszłości na przykładzie serialu Black Mirror | pl_PL |
dc.title.alternative | The Reality does not exist…? Media and New Technologies in Future Society Based On Black Mirror Series | en_EN |
dc.type | Article | pl_PL |