Fotografia cyfrowa jako źródło poznania
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Makowski, Mariusz
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 205, Studia de Cultura 8 (2) (2016), s. [37]-48
Język: pl
Słowa kluczowe:
fotografiapsychologia
zdjęcie
analiza
poznanie
photography
psychology
picture
analysis
cognition
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W opracowaniu dokonano przeglądu pól aplikacji fotografii cyfrowej pod kątem skutków
indywidualnych oraz społecznych. Zwrócono uwagę na specyfikę współczesnych autoportretów
określanych jako selfies, na to, jakie funkcje psychologiczne pełni ich wykonywanie
i rozpowszechnianie. Przedstawiono również bardziej funkcjonalne wykorzystanie zdobyczy
fotografii cyfrowej dla „tradycyjnych” pól jej wykorzystania: terapeutycznego i autoterapeutycznego,
takich jak fotoanaliza, „czytanie obrazów” czy fototerapia. Podniesiono też
wątek wszechobecności nowoczesnej fotografii w różnorodnych dziedzinach nauki i poznania.
Następnie przedstawiono fotografię w kontekście jej podstawowego nośnika, jakim
jest Internet, oraz specyfiki Computer Mediated Communication (CMC). Sposób w jaki dziś
fotografie są publikowane czy modyfikowane, ma szereg konsekwencji, które mogą być zaskakujące
i niepokojące dla tych, którzy je częstokroć beztrosko upubliczniają. Na koniec
zwrócono uwagę na zagrożenia dla prywatności związane z wykonywaniem komuś zdjęć
oraz manipulatywne posługiwanie się obrazem. A study reviews digital photography’s fields of application in terms of its individual and
social consequences. The Author drew attention to the nature of contemporary selfportraits
known as selfies, discussing their psychological functions, reasons for taking
them and publishing on-line (uploading). It also presents a more functional use of the
achievements of digital photography for “traditional” fields of exploitation, the therapeutic
and self- therapeutic uses such as photoanalysis, “reading pictures” or phototherapy. There
was also a mention about the ubiquity of modern photography in various fields of science
and cognition. Further in the article, a photograph is viewed in the context of its basic media
– Internet and the specifics of Computer Mediated Communication (CMC). The way currently
photos are published and modified results in a number of consequences which may be
surprising as well as disturbing for those who often carelessly publicize them. At the end the
attention was drawn to the privacy risks associated with taking pictures of people, as well as
manipulative use of the image.