Psychologiczna praca z filmem: prezentacja autorskiej metody „Patrz mądrzej”
Author:
Ogonowska, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 230, Studia de Cultura 9 (2) (2017), s. [106]-116
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
filmpraca z filmem
kompetencje społeczne
edukacja
rozwój osobisty
terapia
edukacja psychologiczna
edukacja społeczna
przemoc
przemoc ikoniczna
stereotypy społeczne
stereotypiacja
reprezentacje medialne kobiet
film
work with film
social competences
education
personal development
therapy
psychological education
social education
violence
iconic violence
social stereotypes
stereotyping
media representation of womenn
Date: 2017
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Celem artykułu jest przedstawienie metody „Patrz mądrzej”, w której wykorzystano film
jako przekaz wielokodowy, intermedialny i narracyjny; dzięki tym atrybutom może być
wykorzystywany do działań edukacyjnych i terapeutycznych. Istotą pracy z filmem według
tej metody jest uczenie na filmie, uczenie przez film oraz uczenie poza filmem. O pomyślnym
wykorzystaniu filmu w tym procesie decydują przede wszystkim: prawidłowy dobór filmu do
założonych celów oraz atrybutów grupy/osoby oraz właściwe kompetencje psychologiczne
edukatora, który posiada również umiejętność oszacowania skuteczności osiągniętych
rezultatów. Ostatnia część artykułu została poświęcona syntetycznej prezentacji studium
przypadku, w którym opisano możliwość zastosowania tej metody w pracy ze studentami
kulturoznawstwa i wiedzy o mediach w ramach przedmiotu: psychologia społeczna. The aim of the article is to present the “Look Smarter” method, which uses the film as a multicode,
inter-media and narrative transfer; these attributes allow it to be used in education
and therapeutic activities. The gist of working with a film according to this method is to
learn on the film, learn through the film and learn beyond the film. The successful use of the
film in this process is determined by most of all: correct choice of film for the undertaken
aims and attributes of the group/person, and appropriate psychological competences of the
educator, who also possesses the ability to weigh the efficiency if the achieved results. The
last part of the article is devoted to the synthetic presentation of a case study, which describes
a possibility to use this method in working with students of culture studies and media studies
within the subject: social psychology.