Krytyczna analiza przekazów medialnych w czasach postprawdy – podstawowe definicje i rekomendacje
View/ Open
Author:
Stoch, Magdalena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 272, Studia de Cultura 11 (1) (2019), s. [66]-76
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
postprawdanieprawdziwe informacje
krytyczna analiza mediów
post-truth
fake news
critical media analysis
Date: 2019
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Artykuł stanowi wprowadzenie do zagadnienia krytycznej analizy przekazów medialnych
w czasach tzw. postprawdy. W części pierwszej znajdziemy uporządkowane informacje na
temat fake newsów oraz ich rozróżnienie na ich dwa główne typy: dezinformacje i tzw. mylne
informacje. W rozdziale poświęconym postprawdzie, oprócz definicji zjawiska, Autorka koncentruje
się na opisaniu współczesnego kontekstu medialnego. Znajdziemy tu odwołanie do
pracy Jeana Baudrillard i jego teorii zastępowania prawdy jej symulacją. Artykuł zamykają
rekomendacje dla użytkowników mediów, którzy chcą doskonalić swoje kompetencje w zakresie
krytycznej analizy przekazów medialnych. The article is an introduction to the critical analysis of media messages in the times of
post-truth politics. In the first part we can find basic informations about fake news, and
their distinction into their two main types: disinformation and misinformation. In the next
chapter, the Author focuses on describing the contemporary media context. We find here
a reference to the work of Jean Baudrillard and his theory of replacing the truth with its
simulation. The article closes recommendations for media users who want to develop their
media competences.