Postprawda jako narzędzie konstruowania rzeczywistości: przykład Amber Gold
View/ Open
Author:
Bogacz, Monika
Pieniążek, Marek
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 272, Studia de Cultura 11 (1) (2019), s. [101]-113
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
postprawdakultura
media
zarządzanie
promocja
post-truth
culture
media
management
promotion
Date: 2019
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Autorzy diagnozują współczesność jako zdominowaną przez medialne kreacje, koncentrują
się przy tym na pojęciu postprawdy. Wskazują na sposoby konstruowania wiarygodnych obrazów
rzeczywistości poprzez specjalne strategie marketingowe i medialne. Wszechobecne
technologie „wytwarzania pragnień” tworzą społeczeństwo, w którym erozja zaufania zwiększa
wpływ emocji na podejmowane decyzje. Afekty w połączeniu z anonimowością i brakiem
odpowiedzialności oraz chęcią zysku wytwarzają efekt postprawdy, wykorzystany np.
w stworzeniu tzw. piramidy finansowej spółki Amber Gold. Autorzy analizują materiały reklamowe
i język perswazji użyty w kreowaniu oferty tej firmy oraz obrazu marki.