Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 179. Studia Russologica 7
Author:
Dziewanowska, Dorota
Chodurska, Halina
Stawarz, Barbara
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Dziewanowska, Dorota
Chodurska, Halina
Stawarz, Barbara
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 1689-9911
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl, ru
Date: 2014
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Oddajemy w ręce Czytelników siódmy tom serii Annales Universitatis Paedagogicae
Cracoviensis – Studia Russologica, zawierający artykuły pracowników Uniwersytetu
Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Państwowej
Wyższej Szkoły Zawodowej im. S. Pigonia w Krośnie, Politechniki Krakowskiej (Studium
Praktycznej Nauki Języków Obcych). Autorzy niniejszego tomu nie wywodzą się wyłącznie
z krajowego środowiska naukowego. W zbiorze zamieszczono także publikacje
ukazujące aktualne zainteresowania badawcze rusycystów z ośrodków zagranicznych:
Moskiewskiego Uniwersytetu Pedagogicznego i Państwowego Uniwersytetu
w Tiumeniu.
Niniejszy tom zawiera prace z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa
i glottodydaktyki. Artykuły z zakresu literaturoznawstwa są prezentacją różnych
stanowisk badawczych slawistów, których prace o nachyleniu teoretycznym lub
mające charakter analityczny posiadają jedną cechę wspólną, jednoczy je pewien
aspekt nowości w ujęciu problematyki znanej lub niepoddanej jeszcze refleksji historycznoliterackiej.
Znajdują tutaj swoje miejsce studia dotyczące: rosyjskiej myśli
estetycznej początku wieku XIX, specyfiki językowej zjawiska „olifaktoryzmu”, motywu
książki w twórczości pisarzy wywodzących się z różnych kręgów kulturowych
czy też spuścizny jednego z poetów syberyjskich.
Tematyka artykułów zamieszczonych w dziale Językoznawstwo odzwierciedla
jak zwykle szerokie zainteresowania przedstawicieli tej dyscypliny. W bieżącym
roku część tę poszerzyliśmy dodatkowo o rozważania przekładoznawcze, decydując
się na opublikowanie szkicu o tłumaczeniach Rewizora na język polski i esperanto.
Badania historycznojęzykowe reprezentują tym razem artykuł o interpunkcji rosyjskich
rękopiśmiennych dokumentów z XVIII wieku oraz próba rekonstrukcji prasłowiańskiego
gniazda czasownika *tomiti. W kręgu problematyki współczesnego
języka rosyjskiego znalazły się natomiast opracowania poświęcone konwergencji
przysłówka тупо do kategorii partykuł, analiza terminologii związanej z językiem
polityki i omówienie dwu kluczowych pojęć językowego obrazu kobiety i mężczyzny
w rosyjskiej prozie wiejskiej.
Prace z zakresu glottodydaktyki dotyczą różnych aspektów nauczania i uczenia
się języka rosyjskiego na studiach filologicznych oraz na lektoracie języka rosyjskiego.
W artykułach wskazano na zalety stosowania na studiach rusycystycznych technik
coachingu, polegających na pracy w partnerstwie, przedstawiono również innowacyjne
metody nauczania obcego języka specjalistycznego w procesie kształcenia
politechnicznego. Proponowane nowatorskie techniki pracy stwarzają możliwość
optymalizacji procesu akwizycji języków obcych i stanowią odzwierciedlenie coraz
szerszych zainteresowań współczesnej glottodydaktyki poszukiwaniem efektywnych
rozwiązań nauczania języków obcych. W dziale Glottodydaktyka zamieszczono
także artykuły o charakterze deskryptywno-eksplikatywnym z zakresu metodyki
nauczania języków obcych oraz prace przeglądowe, które koncentrują się na zagadnieniach
nauczania gramatyki. Rozpatrywane są również zagadnienia dotyczące
konstruowania testów językowych i badania efektów uczenia się języka obcego.