• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Anglica
  • 2014, Studia Anglica 4
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Anglica
  • 2014, Studia Anglica 4
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Loss made good: John Clare and Edward Thomas on poetry as a healing substance

Thumbnail
View/Open
Loss made good... (1.702Mb)
Author:
Panecka, Ewa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [6]-18
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
poets of nature
creative sensibility
loss made good
literary and linguistic representation
poeci natury
wrażliwość percepcji
cierpienie jako impuls twórczy
świat naturalny a poetyckie środki wyrazu
Date: 2014
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
The essay seeks to establish the significance of the mood of ‘loss made good’ in the poetry of John Clare and Edward Thomas, who are often labelled as ‘poets of nature.’ Rather than follow the reductive stereotyping, the author attempts to identify the extent of distance between the poet and the persona which reflects Clare’s and Thomas’s views concerning linguistic and literary representation. For both poetry functions as a healing substance, but each strives to achieve regeneration by employing a distinct creative sensibility. Thomas believes that the word can grasp and control the reality, whereas Clare refuses to ascend into symbol for fear of misreading nature.
 
Tematem eseju jest cierpienie jako impuls kreacji w poezji Johna Clare’a i Edwarda Thomasa, autorów należących do różnych tradycji literackich. Clare zaliczany jest do „poetówsamouków”, a Thomas reprezentuje nurt gregoriański. Choć używają zupełnie innych środków wyrazu, często określa się ich po prostu jako „poetów natury”. Celem autorki jest analiza odmiennych sposobów kreacji świata rzeczywistego (czy też naturalnego) w poezji Clare’a i Thomasa, która zakłada, że cierpienie osobiste może być inspiracją dla procesu twórczego.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/9335
Collections
  • 2014, Studia Anglica 4

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image