Loss made good: John Clare and Edward Thomas on poetry as a healing substance
View/ Open
Author:
Panecka, Ewa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [6]-18
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
poets of naturecreative sensibility
loss made good
literary and linguistic representation
poeci natury
wrażliwość percepcji
cierpienie jako impuls twórczy
świat naturalny a poetyckie środki wyrazu
Date: 2014
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The essay seeks to establish the significance of the mood of ‘loss made good’ in the poetry of
John Clare and Edward Thomas, who are often labelled as ‘poets of nature.’ Rather than follow
the reductive stereotyping, the author attempts to identify the extent of distance between the
poet and the persona which reflects Clare’s and Thomas’s views concerning linguistic and
literary representation. For both poetry functions as a healing substance, but each strives to
achieve regeneration by employing a distinct creative sensibility. Thomas believes that the
word can grasp and control the reality, whereas Clare refuses to ascend into symbol for fear
of misreading nature. Tematem eseju jest cierpienie jako impuls kreacji w poezji Johna Clare’a i Edwarda Thomasa,
autorów należących do różnych tradycji literackich. Clare zaliczany jest do „poetówsamouków”,
a Thomas reprezentuje nurt gregoriański. Choć używają zupełnie innych
środków wyrazu, często określa się ich po prostu jako „poetów natury”. Celem autorki jest
analiza odmiennych sposobów kreacji świata rzeczywistego (czy też naturalnego) w poezji
Clare’a i Thomasa, która zakłada, że cierpienie osobiste może być inspiracją dla procesu
twórczego.