dc.contributor.author | Hołda, Małgorzata | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-11-06T08:40:55Z | |
dc.date.available | 2020-11-06T08:40:55Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [19]-28 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/9336 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w
projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | Washington Irving’s short story “The Adventure of the German Student” and Edgar Allan
Poe’s “The Black Cat” express psychological complexity of such categories as death, guilt, or
responsibility. Both narratives are imbued with Gothic elements such as imaging of emotional
and intellectual disorders, supernatural phenomena, ominous atmosphere and others.
Merging real and unreal elements, what is factual and what is imagery, opens both texts on
the multiplicity of meanings. The aim of this article is an analysis of the gothic schemata and
the concomitant themes of death, guilt and responsibility in the two stories, in the light of
deconstructive criticism. | en_EN |
dc.description.abstract | Opowiadanie Washingtona Irvinga Przygoda niemieckiego studenta i Edgara Allana Poe
Czarny kot wyrażają psychologiczną złożoność takich kategorii jak: śmierć, wina, czy odpowiedzialność.
Obie narracje przepojone są elementami gotyckimi, takimi jak: obrazowanie
zaburzeń emocjonalnych i intelektualnych, zjawiska ponadnaturalne, złowieszcza atmosfera
i inne. Przemieszanie elementów surrealistycznych i realistycznych, tego, co zwyczajne i tego,
co ponadnaturalne, otwiera oba teksty na wielość znaczeń. Celem artykułu jest analiza elementów
prozy gotyckiej w obu tych opowiadaniach w świetle teorii dekonstruktywistycznej.
Jej rezultatem jest ukazanie intertekstualnych aluzji oraz dekonstrukcji opozycyjnych znaczeń
i ich nieograniczoności. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w
projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.subject | death | en_EN |
dc.subject | guilt | en_EN |
dc.subject | normalcy | en_EN |
dc.subject | Irving | en_EN |
dc.subject | Poe | en_EN |
dc.subject | deconstructive criticism | en_EN |
dc.subject | śmierć | pl_PL |
dc.subject | wina | pl_PL |
dc.subject | normalność | pl_PL |
dc.subject | Irving | pl_PL |
dc.subject | Poe | pl_PL |
dc.subject | dekonstruktywizm | pl_PL |
dc.title | At the threshold of the dark: death, guilt, responsibility, and the question of normalcy in W. Irving’s The adventure of the german student and E. A. Poe’s The black cat – a deconstructive reading | en_EN |
dc.title.alternative | Na progu ciemności: śmierć, wina, odpowiedzialność i zagadnienie normalności w opowiadaniach Przygoda niemieckiego studenta W. Irvinga oraz Czarny kot E. A. Poe – próba dekonstrukcji | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |