• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Anglica
  • 2014, Studia Anglica 4
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Anglica
  • 2014, Studia Anglica 4
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

At the threshold of the dark: death, guilt, responsibility, and the question of normalcy in W. Irving’s The adventure of the german student and E. A. Poe’s The black cat – a deconstructive reading

Thumbnail
View/Open
At the threshold of the dark... (1.746Mb)
Author:
Hołda, Małgorzata
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [19]-28
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
death
guilt
normalcy
Irving
Poe
deconstructive criticism
śmierć
wina
normalność
Irving
Poe
dekonstruktywizm
Date: 2014
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
Washington Irving’s short story “The Adventure of the German Student” and Edgar Allan Poe’s “The Black Cat” express psychological complexity of such categories as death, guilt, or responsibility. Both narratives are imbued with Gothic elements such as imaging of emotional and intellectual disorders, supernatural phenomena, ominous atmosphere and others. Merging real and unreal elements, what is factual and what is imagery, opens both texts on the multiplicity of meanings. The aim of this article is an analysis of the gothic schemata and the concomitant themes of death, guilt and responsibility in the two stories, in the light of deconstructive criticism.
 
Opowiadanie Washingtona Irvinga Przygoda niemieckiego studenta i Edgara Allana Poe Czarny kot wyrażają psychologiczną złożoność takich kategorii jak: śmierć, wina, czy odpowiedzialność. Obie narracje przepojone są elementami gotyckimi, takimi jak: obrazowanie zaburzeń emocjonalnych i intelektualnych, zjawiska ponadnaturalne, złowieszcza atmosfera i inne. Przemieszanie elementów surrealistycznych i realistycznych, tego, co zwyczajne i tego, co ponadnaturalne, otwiera oba teksty na wielość znaczeń. Celem artykułu jest analiza elementów prozy gotyckiej w obu tych opowiadaniach w świetle teorii dekonstruktywistycznej. Jej rezultatem jest ukazanie intertekstualnych aluzji oraz dekonstrukcji opozycyjnych znaczeń i ich nieograniczoności.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/9336
Collections
  • 2014, Studia Anglica 4

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image