Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKowalcze, Małgorzatapl_PL
dc.date.accessioned2020-11-06T08:47:22Z
dc.date.available2020-11-06T08:47:22Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [29]-44pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9337
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractWilliam Golding in his novel The Spire presents to the reader a surprisingly true to life story of a man who undergoes an existential transformation from Kierkegaard’s ‘knight’ through Sartre’s ‘being’ arriving at Levinas’s ‘self’ by means of intricate relationships with other people and a process of painful himself-discovery. Jocelin, the main character of the novel, is a man who follows the path of an existentialist, undergoing the process of a profound alteration of peren_EN
dc.description.abstractCelem niniejszego artykułu jest interpretacja historii głównego bohatera Wieży Williama Goldinga jako procesu egzystencjalnej przemiany z “rycerza wiary” Kierkegaarda w “bytdla- siebie” Sartre’a. Jocelin przeobraża się ostatecznie w “Ja” Levinasa, istotę świadomą faktu, że człowiek odnajduje siebie w twarzy Innego. Ów proces przemiany głównego bohatera przebiega w drodze zawiłych relacji międzyludzkich, zmagania się z własną wiarą i pragnieniami oraz bolesnej autorefleksji. W rezultacie dogłębnej przemiany osobowości i postawy światopoglądowej, Jocelin przestaje postrzegać siebie jako narzędzie Bożej woli i uzmysławia sobie swoją egzystencjalną samotność. Uświadamia sobie także fakt, że stanowi część społeczności ludzkiej, za którą z racji samego tylko bycia człowiekiem jest odpowiedzialny. Na różnych etapach swojej przemiany Jocelin ucieleśnia dwie skrajne koncepcje istniejące w ramach egzystencjalizmu: teistyczną i ateistyczną, które dotykają takich zagadnień istnienia ludzkiego, jak samowiedza, wolna wola i determinizm, pokora i pycha, a także problem walki dobra i zła w człowieku.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectexistentialismen_EN
dc.subjectthe Otheren_EN
dc.subjecttransformationen_EN
dc.subjectegzystencjalizmpl_PL
dc.subjectInnypl_PL
dc.subjectbyciepl_PL
dc.subjectprzemianapl_PL
dc.subjectwiarapl_PL
dc.titleA ‘Knight of faith’ looking into the face of the other: existential transformation of dean Jocelin from William Golding’s The Spireen_EN
dc.title.alternative„Rycerz wiary” patrzący w oblicze Innego: egzystencjalna metamorfoza Jocelina w powieści Williama Goldinga Wieżapl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord