• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Artykuły naukowe (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

A ‘Knight of faith’ looking into the face of the other: existential transformation of dean Jocelin from William Golding’s The Spire

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
A ‘Knight of faith’... (1.765MB)
Autor:
Kowalcze, Małgorzata
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [29]-44
Język: en
Słowa kluczowe:
existentialism
the Other
transformation
egzystencjalizm
Inny
bycie
przemiana
wiara
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
William Golding in his novel The Spire presents to the reader a surprisingly true to life story of a man who undergoes an existential transformation from Kierkegaard’s ‘knight’ through Sartre’s ‘being’ arriving at Levinas’s ‘self’ by means of intricate relationships with other people and a process of painful himself-discovery. Jocelin, the main character of the novel, is a man who follows the path of an existentialist, undergoing the process of a profound alteration of per
 
Celem niniejszego artykułu jest interpretacja historii głównego bohatera Wieży Williama Goldinga jako procesu egzystencjalnej przemiany z “rycerza wiary” Kierkegaarda w “bytdla- siebie” Sartre’a. Jocelin przeobraża się ostatecznie w “Ja” Levinasa, istotę świadomą faktu, że człowiek odnajduje siebie w twarzy Innego. Ów proces przemiany głównego bohatera przebiega w drodze zawiłych relacji międzyludzkich, zmagania się z własną wiarą i pragnieniami oraz bolesnej autorefleksji. W rezultacie dogłębnej przemiany osobowości i postawy światopoglądowej, Jocelin przestaje postrzegać siebie jako narzędzie Bożej woli i uzmysławia sobie swoją egzystencjalną samotność. Uświadamia sobie także fakt, że stanowi część społeczności ludzkiej, za którą z racji samego tylko bycia człowiekiem jest odpowiedzialny. Na różnych etapach swojej przemiany Jocelin ucieleśnia dwie skrajne koncepcje istniejące w ramach egzystencjalizmu: teistyczną i ateistyczną, które dotykają takich zagadnień istnienia ludzkiego, jak samowiedza, wolna wola i determinizm, pokora i pycha, a także problem walki dobra i zła w człowieku.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/9337
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2014, Studia Anglica 4
  • Artykuły naukowe (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image