A ‘Knight of faith’ looking into the face of the other: existential transformation of dean Jocelin from William Golding’s The Spire
View/ Open
Author:
Kowalcze, Małgorzata
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [29]-44
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
existentialismthe Other
transformation
egzystencjalizm
Inny
bycie
przemiana
wiara
Date: 2014
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
William Golding in his novel The Spire presents to the reader a surprisingly true to life story
of a man who undergoes an existential transformation from Kierkegaard’s ‘knight’ through
Sartre’s ‘being’ arriving at Levinas’s ‘self’ by means of intricate relationships with other people
and a process of painful himself-discovery. Jocelin, the main character of the novel, is a man
who follows the path of an existentialist, undergoing the process of a profound alteration of
per Celem niniejszego artykułu jest interpretacja historii głównego bohatera Wieży Williama
Goldinga jako procesu egzystencjalnej przemiany z “rycerza wiary” Kierkegaarda w “bytdla-
siebie” Sartre’a. Jocelin przeobraża się ostatecznie w “Ja” Levinasa, istotę świadomą
faktu, że człowiek odnajduje siebie w twarzy Innego. Ów proces przemiany głównego
bohatera przebiega w drodze zawiłych relacji międzyludzkich, zmagania się z własną wiarą
i pragnieniami oraz bolesnej autorefleksji. W rezultacie dogłębnej przemiany osobowości
i postawy światopoglądowej, Jocelin przestaje postrzegać siebie jako narzędzie Bożej
woli i uzmysławia sobie swoją egzystencjalną samotność. Uświadamia sobie także fakt, że
stanowi część społeczności ludzkiej, za którą z racji samego tylko bycia człowiekiem jest
odpowiedzialny. Na różnych etapach swojej przemiany Jocelin ucieleśnia dwie skrajne
koncepcje istniejące w ramach egzystencjalizmu: teistyczną i ateistyczną, które dotykają
takich zagadnień istnienia ludzkiego, jak samowiedza, wolna wola i determinizm, pokora
i pycha, a także problem walki dobra i zła w człowieku.