dc.contributor.author | Kucharski, Marek | pl_PL |
dc.date.accessioned | 2020-11-06T08:53:13Z | |
dc.date.available | 2020-11-06T08:53:13Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [45]-56 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/9338 | |
dc.description | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w
projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.description.abstract | Commonly associated with pop art and consumerism, Andy Warhol’s artistic output is
a complex phenomenon, full of ambiguity and binary oppositions. The same could be said
about his life in which religion, though not explicitly, played a domineering role. Warhol’s
ethnic origins, as well as his family background, exerted a profound influence on his art and
can be easily seen in his various realizations, with particular intensity in the last decade of
his artistic activity. | en_EN |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest analiza wybranych motywów religijnych w twórczości Andy Warhola
(1928–1987), ze szczególnym uwzględnieniem ostatniego dzieła artysty, którym była
serigraficzna trawestacja Ostatniej Wieczerzy Leonarda da Vinci. Prowokacyjnie mianowany
przez media papieżem pop-artu, Warhol zasłynął jako grafik reklamowy, którego twórczość
powszechnie kojarzona jest z seryjnymi obrazami puszek zupy Campbell i przejaskrawionymi
sitodrukowymi portretami Marilyn Monroe. Artystyczna spuścizna Warhola to jednak
zjawisko bardzo złożone, w którym symbolika religijna, w tym motyw ikony, rozumiany
w sensie dosłownym i przenośnym, jest stale przewijającym się wątkiem. Twórczość artysty
w ciągu całego jego życia podlegała dynamicznej ewolucji. Dotyczy to również wątków
religijnych stale obecnych w jego realizacjach, zwłaszcza w drugiej fazie życia artysty.
Patrząc na życiową i artystyczną drogę najbardziej znanego przedstawiciela pop-artu,
można by zaryzykować stwierdzenie, że tworząc serigraficzne ikony popkultury, w drugim
okresie swojej działalności artystycznej sam wykreował się na postać ikoniczną, zacierając
tym samym granice między prawdą i fikcją. Życie i twórczość artystyczną Andy Warhola
charakteryzował zawsze silny dualizm przejawiający się w binarnych opozycjach: Wschód –
Zachód, kultura wysoka – kultura masowa, sfera prywatna – sfera publiczna, introwertyczność
– ekstrawertyczność, twórczość – produkcja. Podobna dychotomia cechowała Warhola
w jego rozumieniu koncepcji sacrum – profanum, czego artystyczna trawestacja wybranych
motywów religijnych w jego twórczości jest najlepszym potwierdzeniem. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna
Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w
projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w
Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych". | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.subject | ambiguity | en_EN |
dc.subject | dichotomy | en_EN |
dc.subject | icon | en_EN |
dc.subject | pop art | en_EN |
dc.subject | transcendence | en_EN |
dc.subject | dwuznaczność | pl_PL |
dc.subject | dychotomia | pl_PL |
dc.subject | ikona | pl_PL |
dc.subject | pop art | pl_PL |
dc.subject | transcendencja | pl_PL |
dc.title | Religious motifs in Andy Warhol’s selected visual realizations | en_EN |
dc.title.alternative | Motywy religijne w wybranych projektach wizualnych Andy’ego Warhola | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |