Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKucharski, Marekpl_PL
dc.date.accessioned2020-11-06T08:53:13Z
dc.date.available2020-11-06T08:53:13Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [45]-56pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9338
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractCommonly associated with pop art and consumerism, Andy Warhol’s artistic output is a complex phenomenon, full of ambiguity and binary oppositions. The same could be said about his life in which religion, though not explicitly, played a domineering role. Warhol’s ethnic origins, as well as his family background, exerted a profound influence on his art and can be easily seen in his various realizations, with particular intensity in the last decade of his artistic activity.en_EN
dc.description.abstractCelem artykułu jest analiza wybranych motywów religijnych w twórczości Andy Warhola (1928–1987), ze szczególnym uwzględnieniem ostatniego dzieła artysty, którym była serigraficzna trawestacja Ostatniej Wieczerzy Leonarda da Vinci. Prowokacyjnie mianowany przez media papieżem pop-artu, Warhol zasłynął jako grafik reklamowy, którego twórczość powszechnie kojarzona jest z seryjnymi obrazami puszek zupy Campbell i przejaskrawionymi sitodrukowymi portretami Marilyn Monroe. Artystyczna spuścizna Warhola to jednak zjawisko bardzo złożone, w którym symbolika religijna, w tym motyw ikony, rozumiany w sensie dosłownym i przenośnym, jest stale przewijającym się wątkiem. Twórczość artysty w ciągu całego jego życia podlegała dynamicznej ewolucji. Dotyczy to również wątków religijnych stale obecnych w jego realizacjach, zwłaszcza w drugiej fazie życia artysty. Patrząc na życiową i artystyczną drogę najbardziej znanego przedstawiciela pop-artu, można by zaryzykować stwierdzenie, że tworząc serigraficzne ikony popkultury, w drugim okresie swojej działalności artystycznej sam wykreował się na postać ikoniczną, zacierając tym samym granice między prawdą i fikcją. Życie i twórczość artystyczną Andy Warhola charakteryzował zawsze silny dualizm przejawiający się w binarnych opozycjach: Wschód – Zachód, kultura wysoka – kultura masowa, sfera prywatna – sfera publiczna, introwertyczność – ekstrawertyczność, twórczość – produkcja. Podobna dychotomia cechowała Warhola w jego rozumieniu koncepcji sacrum – profanum, czego artystyczna trawestacja wybranych motywów religijnych w jego twórczości jest najlepszym potwierdzeniem.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectambiguityen_EN
dc.subjectdichotomyen_EN
dc.subjecticonen_EN
dc.subjectpop arten_EN
dc.subjecttranscendenceen_EN
dc.subjectdwuznacznośćpl_PL
dc.subjectdychotomiapl_PL
dc.subjectikonapl_PL
dc.subjectpop artpl_PL
dc.subjecttranscendencjapl_PL
dc.titleReligious motifs in Andy Warhol’s selected visual realizationsen_EN
dc.title.alternativeMotywy religijne w wybranych projektach wizualnych Andy’ego Warholapl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord