Religious motifs in Andy Warhol’s selected visual realizations
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kucharski, Marek
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [45]-56
Język: en
Słowa kluczowe:
ambiguitydichotomy
icon
pop art
transcendence
dwuznaczność
dychotomia
ikona
pop art
transcendencja
Data: 2014
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Commonly associated with pop art and consumerism, Andy Warhol’s artistic output is
a complex phenomenon, full of ambiguity and binary oppositions. The same could be said
about his life in which religion, though not explicitly, played a domineering role. Warhol’s
ethnic origins, as well as his family background, exerted a profound influence on his art and
can be easily seen in his various realizations, with particular intensity in the last decade of
his artistic activity. Celem artykułu jest analiza wybranych motywów religijnych w twórczości Andy Warhola
(1928–1987), ze szczególnym uwzględnieniem ostatniego dzieła artysty, którym była
serigraficzna trawestacja Ostatniej Wieczerzy Leonarda da Vinci. Prowokacyjnie mianowany
przez media papieżem pop-artu, Warhol zasłynął jako grafik reklamowy, którego twórczość
powszechnie kojarzona jest z seryjnymi obrazami puszek zupy Campbell i przejaskrawionymi
sitodrukowymi portretami Marilyn Monroe. Artystyczna spuścizna Warhola to jednak
zjawisko bardzo złożone, w którym symbolika religijna, w tym motyw ikony, rozumiany
w sensie dosłownym i przenośnym, jest stale przewijającym się wątkiem. Twórczość artysty
w ciągu całego jego życia podlegała dynamicznej ewolucji. Dotyczy to również wątków
religijnych stale obecnych w jego realizacjach, zwłaszcza w drugiej fazie życia artysty.
Patrząc na życiową i artystyczną drogę najbardziej znanego przedstawiciela pop-artu,
można by zaryzykować stwierdzenie, że tworząc serigraficzne ikony popkultury, w drugim
okresie swojej działalności artystycznej sam wykreował się na postać ikoniczną, zacierając
tym samym granice między prawdą i fikcją. Życie i twórczość artystyczną Andy Warhola
charakteryzował zawsze silny dualizm przejawiający się w binarnych opozycjach: Wschód –
Zachód, kultura wysoka – kultura masowa, sfera prywatna – sfera publiczna, introwertyczność
– ekstrawertyczność, twórczość – produkcja. Podobna dychotomia cechowała Warhola
w jego rozumieniu koncepcji sacrum – profanum, czego artystyczna trawestacja wybranych
motywów religijnych w jego twórczości jest najlepszym potwierdzeniem.