• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Anglica
  • 2014, Studia Anglica 4
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Anglica
  • 2014, Studia Anglica 4
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Religious motifs in Andy Warhol’s selected visual realizations

Thumbnail
View/Open
Religious motifs in A.Warhol’s... (1.727Mb)
Author:
Kucharski, Marek
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [45]-56
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: en
Subject:
ambiguity
dichotomy
icon
pop art
transcendence
dwuznaczność
dychotomia
ikona
pop art
transcendencja
Date: 2014
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
Commonly associated with pop art and consumerism, Andy Warhol’s artistic output is a complex phenomenon, full of ambiguity and binary oppositions. The same could be said about his life in which religion, though not explicitly, played a domineering role. Warhol’s ethnic origins, as well as his family background, exerted a profound influence on his art and can be easily seen in his various realizations, with particular intensity in the last decade of his artistic activity.
 
Celem artykułu jest analiza wybranych motywów religijnych w twórczości Andy Warhola (1928–1987), ze szczególnym uwzględnieniem ostatniego dzieła artysty, którym była serigraficzna trawestacja Ostatniej Wieczerzy Leonarda da Vinci. Prowokacyjnie mianowany przez media papieżem pop-artu, Warhol zasłynął jako grafik reklamowy, którego twórczość powszechnie kojarzona jest z seryjnymi obrazami puszek zupy Campbell i przejaskrawionymi sitodrukowymi portretami Marilyn Monroe. Artystyczna spuścizna Warhola to jednak zjawisko bardzo złożone, w którym symbolika religijna, w tym motyw ikony, rozumiany w sensie dosłownym i przenośnym, jest stale przewijającym się wątkiem. Twórczość artysty w ciągu całego jego życia podlegała dynamicznej ewolucji. Dotyczy to również wątków religijnych stale obecnych w jego realizacjach, zwłaszcza w drugiej fazie życia artysty. Patrząc na życiową i artystyczną drogę najbardziej znanego przedstawiciela pop-artu, można by zaryzykować stwierdzenie, że tworząc serigraficzne ikony popkultury, w drugim okresie swojej działalności artystycznej sam wykreował się na postać ikoniczną, zacierając tym samym granice między prawdą i fikcją. Życie i twórczość artystyczną Andy Warhola charakteryzował zawsze silny dualizm przejawiający się w binarnych opozycjach: Wschód – Zachód, kultura wysoka – kultura masowa, sfera prywatna – sfera publiczna, introwertyczność – ekstrawertyczność, twórczość – produkcja. Podobna dychotomia cechowała Warhola w jego rozumieniu koncepcji sacrum – profanum, czego artystyczna trawestacja wybranych motywów religijnych w jego twórczości jest najlepszym potwierdzeniem.
 
URI
http://hdl.handle.net/11716/9338
Collections
  • 2014, Studia Anglica 4

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image