Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMichalski, Przemysławpl_PL
dc.date.accessioned2020-11-06T09:13:56Z
dc.date.available2020-11-06T09:13:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 175, Studia Anglica 4 (2014), s. [82]-94pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9341
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractThe aim of this article is to investigate whether ekphrastic poetry, which by its very nature tends to focus solely on the element of pure description, allows one to compose verse entirely purged of any traces of authorial subjectivity, often manifesting itself in the shape of a consciousness trying to impose human categories on what is essentially non-human. Through analyses of three different poems, by Ezra Pound, Gary Snyder and Czesław Miłosz, respectively, the article tries to demonstrate that the ambition of writing poetry completely free from any intrusions of human subjectivity is bound to remain an impossible project. At the same time, however, it is likely to yield poems whose philosophical and artistic scope sets them apart from a more openly self-involved kind of verse.en_EN
dc.description.abstractNiniejszy esej jest próbą odpowiedzi na pytanie, czy poezja ekfrastyczna – czyli kładąca szczególny nacisk na element opisowy – umożliwia pisanie utworów całkowicie wolnych od śladów ludzkiej obecności, czy to w postaci świadomości narzucającej ludzkie kategorie na to, co poza-ludzkie, czy też jako mniej lub bardziej egotyczne uwikłanie w zewnętrzny świat. Na podstawie analizy trzech wierszy, dwóch poetów amerykańskich (Ezra Pound i Gary Snyder) oraz poety polskiego (Czesław Miłosz) autor próbuje udowodnić, że z wielu powodów taki projekt musi pozostać przedsięwzięciem utopijnym. Jednocześnie jednak przynosi on utwory niezmiernie interesujące pod względem artystycznym i filozoficznym.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.subjectpoetryen_EN
dc.subjectekphrasisen_EN
dc.subjectdescriptionen_EN
dc.subjectsubjectivityen_EN
dc.subjectconsciousnessen_EN
dc.subjectpoezjapl_PL
dc.subjectekfrazapl_PL
dc.subjectopispl_PL
dc.subjectpodmiotowośćpl_PL
dc.subjectświadomośćpl_PL
dc.titleOn furtive persistence of selfhood in three ekphrastic poemsen_EN
dc.title.alternativeKilka uwag o ukrytej obecności jaźni w trzech wierszach ekfrastycznychpl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord