• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2014, Studia de Arte et Educatione 9
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia de Arte et Educatione
  • 2014, Studia de Arte et Educatione 9
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ekspresjonizm Wincentego Drabika

Thumbnail
View/Open
Ekspresjonizm Wincentego Drabika (357.3Kb)
Author:
Brandys, Iwona
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 157, Studia de Arte et Educatione 9 (2014), s. [194]-206
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
stage painting
stage expressionism
total theatre
monumental theatre
the beginnings of Polish stage design
Polish stage
Wincenty Drabik
Date: 2014
Metadata
Show full item record
Description:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Abstract
The stage design taking shape in Poland after World War I was an extension of painting work of such artists as Karol Frycz, Wincenty Drabik, and the Pronaszko brothers. Among them, Wincenty Drabik proved to be the most revolutionary for the Polish stage design. The creative output of this artists consisted in materializing staging visions first of Wyspiański, and then his own. He passionately used patterns adapted from Polish folk art; he was well-acquainted with the shape deformation characteristic for German expressionism. Drabik in an original way realized the idea of Gasamtkunswerk. His social role was extended by pedagogical work. Drabik laid a foundation for stage design education in Poland. Initially, he taught decoration and perspective in painting in Kiev at the Polish School of Fine Arts (1916–1918), and then in Warsaw in the School of Fine Arts (1918–1933). Under his auspices, a new generation of stage designers was educated, who following WWII constituted the core of Polish theatres in terms of visual arts.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9409
Collections
  • 2014, Studia de Arte et Educatione 9

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image