„Teatr musi być komunikatywny” – Waldemar Krygier jako dyrektor i reżyser Teatru Ludowego w Nowej Hucie
Author:
Sadlik, Magdalena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 284, Studia Historicolitteraria 19 (2019), s. [209]-223
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Waldemar KrygierTeatr Ludowy
teatr
dramat
krytyka teatralna
Waldemar Krygier
the Ludowy Theatre
theatre
drama
theatre criticism
Date: 2019
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
This paper presents the period of artistic activity of Waldemar Krygier in Nowa Huta. Krygier
was a director and manager of the Ludowy Theatre from 1971–1974 and before that time he
founded a famous student’s theatre, Studio 38, and also cooperated with Jerzy Grotowski. The
author briefly analyses those performances by Krygier which became interesting for theatre
critics, especially Biesy – his greatest theatrical achievement. As a manager and director, he
ambitiously searched for the repertoire. During his term, the stage Nurt 71 was created –
an interesting niche initiative.