Complessità linguistica e testuale in alcune descrizioni scritte da apprendenti d’italiano di livello intermedio
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kucharska, Anna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 237, Studia de Cultura 9 (3) (2017), s. [167]-179
Język: it
Słowa kluczowe:
descriptionsemantic field
descriptive macro-operations
quaestio
opis
pole semantyczne
makrooperacje opisowe
quaestio
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The article aims to present some characteristics of descriptive texts created in
a formal academic context. Several students’ compositions were analysed by means of macrooperations
of Adam (1989, 2011), lexical fields, presence of quaestio and stylistic figures. The
results seem to prove that description constitutes a type of text in an pedagogic, formative
discourse regulated by specific norms. Niniejszy artykuł ma na celu przedstawienie charakterystycznych cech tekstu opisowego
redagowanego w sformalizowanym środowisku uniwersyteckim. W tym celu wypracowania
studentów poddane zostały analizie według zestawienia makrooperacji zaproponowanego
przez J.-M. Adam (1989, 2011). Dodatkowo zwrócono uwagę na obecność pól semantycznych,
quaestio oraz figur stylistycznych. Wyniki dowodzą, że opis w procesie nauczania stanowi
rodzaj tekstu należącego do dyskursu ćwiczeniowego, który jest regulowany swoistymi
normami i nie ewoluuje wraz z doskonaleniem kompetencji językowych.