“Il poeta del pastiche”. Echi gozzaniani in Petrolio di Pier Paolo Pasolini
View/ Open
Author:
Liszka-Drążkiewicz, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 237, Studia de Cultura 9 (3) (2017), s. [208]-218
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: it
Subject:
PasoliniGozzano
pastiche
influence
Pasolini
Gozzano
pastisz
wpływ
Date: 2017
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
In his Petrolio Pier Paolo Pasolini quotes some verses from Guido Gozzano and in one of
his essays he describes the author of Colloqui as “the poet of pastiche”, stressing his epic
perspective which puts him close to Dante. Considering that numerous allusions to Divine
Comedy and a taste for pastiche are also basic elements of Pasolini’s last novel, I analyse
various quotes and allusions to Gozzano’s poetry in Petrolio to specify their characteristics
and determine their functions in the text. I aim to establish how much Pasolini is inspired by
Gozzano and how much he rewrites the poet’s works by putting them in a different context
and thus modifying their meaning. Pier Paolo Pasolini w powieści Petrolio cytuje wiersze Guida Gozzana. W poświęconym mu
eseju (przedrukowanym późnej w zbiorze Descrizioni di descrizioni) ukazuje go jako „poetę
pastiszu”, podkreślając jednocześnie epickość jego poezji, która stanowi o jego podobieństwie
do Dantego. Biorąc pod uwagę, że częste odniesienia do Boskiej komedii oraz upodobanie
do pastiszu stanowią także istotne elementy samego Petrolio, w artykule autorka poddaje
analizie cytaty i aluzje do poezji Gozzana zawarte w tekście Pasoliniego w celu nakreślenia ich
charakterystyki oraz ustalenia funkcji. Autorka stara się ponadto ustalić, na ile sam Pasolini
inspiruje się twórczością Gozzana, a na ile ją przepisuje , modyfikując tym samym wydźwięk
cytatów.