Miasto niekończącej się tułaczki. Pejzaż Los Angeles w twórczości filmowej Michaela Manna
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Sitek, Wojciech
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 242, Studia de Cultura 9 (4) (2017), s. [19]-29
Język: pl
Słowa kluczowe:
Michael Mannponowoczesność
miasto
Michael Mann
postmodernity
city
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
W Los Angeles, przestrzeni ciągłej podróży, wątpliwą ostoję dla znużonych nomadów wyznaczają
wyłącznie pokoje hotelowe, niewyposażone domy i centra handlowe. Terytorium
miasta jest zaś wytyczane przez labirynty dróg, torów kolejowych i pasów startowych, które
stanowią z jednej strony drogę ucieczki z metropolii, z drugiej zaś częstokroć prowadzą z powrotem
do opuszczanej przestrzeni. Namysł nad ekranową konstrukcją ponowoczesnego
miasta jest elementem analizy czasów niekończącej się tułaczki, charakteryzującej dynamiczny
ekosystem współczesności. In Los Angeles, the space of constant travel, the dubious refuge for tired nomads are hotel
rooms, unfurnished houses, and shopping centers. The city’s territory is defined by a labyrinth
of roads, railroads, and runways. They allow to escape from the metropolis but they often
lead back to the abandoned spaces. A study of representation of the postmodern city is an
element of the analysis of the world of endless wandering which characterizes the dynamic
ecosystem of the present day.