Show simple item record

dc.contributor.editorPamuła, Nataliapl_PL
dc.contributor.editorSzarota, Magdalenapl_PL
dc.contributor.editorUsiekniewicz, Martapl_PL
dc.date.accessioned2020-11-25T07:14:30Z
dc.date.available2020-11-25T07:14:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2083-7275
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9520
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractJak zawsze otwieramy łamy pisma na problematykę współczesną, starając się tropić te zagadnienia, które pozwalają dostrzec złożoność współczesnych zjawisk socjokulturowych, językowych i medialnych oraz powiązanych z nimi praktyk kulturowych. W tym numerze tematycznym przedmiotem refleksji czynimy studia nad niepełnosprawnością. W tym kontekście poddane są refleksji takie kategorie i słowa kluczowe, jak: typy niepełnosprawności, strategie konceptualizacji tego zjawiska w języku, postawy społeczne wobec niepełnosprawnych psychicznie i fizycznie, strategie mówienia i pisania o sobie, o własnej niepełnosprawności, techniki i sposoby upełnomocnienia niepełnosprawnych poprzez język oraz inne formy komunikacji społecznej. Osobne miejsce w prezentowanych artykułach dotyczą kwestii negatywnych praktyk społecznych, takich jak: jawne i ukryte formy dyskryminacji, agresji, przemocy (także symbolicznej), którym podlegają niepełnosprawni oraz strategie radzenia sobie z tymi problemami. W świetle tych ustaleń istotne jest pytanie o granice między normą a tym co nie-normatywne, między typowością a zachowaniami i praktykami kulturowymi o charakterze atypowym. Studia nad niepełnosprawnością pozwalają również zadać wiele pytań podstawowych dotyczących kondycji współczesnego człowieka, różnorodności społecznej, kulturowej, nierówności oraz konieczności ciągłej edukacji do tolerancji, dialogu z Innymi, otwartości na alternatywne formy komunikowania, działania, myślenia. Dla autorów zgromadzonych w tomie artykułów istotne były również rozwiązania instytucjonalne i systemowe na rzecz osób niepełnosprawnych oraz udział samych zainteresowanych w kształtowaniu polityk upełnomocniających oraz aktywizujących grupę społeczną, której są reprezentantami. Przedstawione w tekstach narracje autobiograficzne ukazują złożoność doświadczeń osób niepełnosprawnych oraz podłoże praktyk inkluzywnych i ekskluzywnych, które wpływają na sposób postrzegania różnych form niepełnosprawności przez nich samych, ich najbliższych oraz resztę społeczeństwa. W odniesieniu do tej problematyki istotna jest również refleksja nad tym, jak modyfikowane są te konceptualizacje na przestrzeni czasu, jakie czynniki kulturowe, społeczne, polityczne i ekonomiczne na taką ewolucję wpływają, jak zmieniają się formy działań anty dyskryminacyjnych, jaki udział w tym procesie ma wzrost społecznej świadomości, postęp medyczny, rozwój mediów elektronicznych i społecznościowych. Na te i wiele innych pytań Czytelnicy znajdą odpowiedzi w tym numerze „Studia de Cultura", do którego lektury serdecznie zachęcam.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.titleAnnales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 252. Studia de Cultura 10 (1)pl_PL
dc.typeCzasopismopl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record