Metafory literackie w procesie (auto)modelowania i rozwoju młodego czytelnika
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Matras-Mastalerz, Wanda
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 291, Studia de Cultura 11 (4) (2019), s. [134]-149
Język: pl
Słowa kluczowe:
literatura dla dziecimetafora literacka
edukacja
terapia
biblioterapia
children’s literature
literary metaphor
education
therapy
bibliotherapy
Data: 2019
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Artykuł prezentuje wyniki badań dziecięcych predyspozycji metaforyzacyjnych, czyli zdolności
rozumienia, rozpoznawania i tworzenia metafor. Badania zostały przeprowadzone wśród
dzieci w wieku 6–9 lat podczas realizacji warsztatów czytelniczych w ramach pozyskanych
przez autorkę pięciu Bonów Kultury Województwa Małopolskiego. Materiał stanowi próbę
wskazania wartości metafor literackich w edukacji, terapii i wychowaniu dzieci. Zastosowane
podczas badań metafory literackie stworzyły warunki umożliwiające indywidualne odczytywanie
sensu tekstu. W rozumieniu znaczeń metafor dużą rolę odegrał także kontekst ich
użycia. „Nośność” zapewniły tekstom metafory proste i czytelne, a jednocześnie trafiające
w zainteresowania młodych odbiorców. Dzięki metaforom świat wykreowany w lekturze stawał
się uniwersalny, ale młodzi czytelnicy odnosili go do osobistych doświadczeń, odkrywali
zbieżność między własnym życiem a kreacją utworu. Warto wydobywać i wykorzystywać
w pracy z dziećmi dydaktyczny i terapeutyczny wymiar metafor, a także traktować go jako
ważny czynnik wspomagający proces nauczania. The paper presents the results of research on children’s metaphorical predispositions, i.e. the
ability to understand, recognize and create metaphors. The research was carried out among
children aged 6–9 during reading workshops as part of the 5 Coupons of Culture of the
Małopolska Region, acquired by the author. The material is an attempt to indicate the value
of literary metaphors in the education, therapy and upbringing of children. The literary
metaphors used during the research have created planes that enable individual reading of
the meaning of the text. In understanding the meanings of metaphors, the context of their
use also played an important role. “Load-bearing” provided the texts with simple and legible
metaphors, while at the same time appealing to young audiences. Thanks to metaphors,
the world created in reading became universal, but young readers related it to personal
experiences, discovering the convergence between their own lives and the creation of a work.
It is worthwhile extracting and using the didactic and therapeutic dimension of metaphors
in working with children and treat it as an important factor supporting the teaching process.