Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 198. Studia de Cultura 8 (1). Rozwiązania antydyskryminacyjne w edukacji formalnej
Author:
Stoch, Magdalena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Stoch, Magdalena
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 2083-7275
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2016
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Oddajemy w ręce Czytelników kolejny numer tematyczny „Studia de Cultura”, tym
razem poświęcony rozwiązaniom antydyskryminacyjnym w edukacji formalnej.
Na łamach naszego pisma staramy się przedstawiać najbardziej aktualne zagadnienia
współczesnej cywilizacji, opisywanej przez takie, przykładowo, słowa
klucze, jak: społeczeństwo konsumpcyjne, społeczeństwo medialne, społeczeństwo
planetarne, społeczeństwo obywatelskie.
Problematyka antydyskryminacji, wpisująca się zwłaszcza w tę ostatnią kategorię,
jest niezwykle ważnym zagadnieniem w obrębie różnych sfer kultury i praktyk
społecznych. Stąd też wynika potrzeba stworzenia podstaw dydaktyki afirmatywnej,
edukowania do bycia aktywnym członkiem społeczeństwa obywatelskiego
i kształcenia postaw obywatelskich związanych z ideami równości, sprawiedliwości.
Chodzi przede wszystkim o tworzenie takich środowisk edukacyjnych, które
przyczyniają się do pełnego rozwoju potencjału człowieka jako istoty społecznej,
i to niezależnie od takich charakterystyk socjodemograficznych konkretnej jednostki,
jak wiek, płeć, orientacja seksualna, wyznanie religijne, pochodzenie społeczne,
poziom zamożności.
Niestety na tle wymienionych powyżej charakterystyk bardzo często dochodzi
do negatywnych stereotypizacji, czego przykładem jest ageizm, seksizm, rasizm czy
homofobia, a w konsekwencji do szeregu praktyk dyskryminacyjnych. Nierówne
i niesprawiedliwe traktowanie przedstawicieli różnych grup społecznych w oparciu
o te charakterystyki jest zawsze formą przemocy, która występuje jako agresja
jawna lub ukryta i skutkuje różnymi formami społecznych wykluczeń, np. osób należących
do mniejszości etnicznych czy osób niepełnosprawnych.
Edukacja nie tylko do tolerancji, ale przede wszystkim służąca wypracowaniu
postawy akceptacji opartej na rozumieniu, a zatem również wiedzy na temat
odmienności, staje się współcześnie priorytetowym zadaniem różnych instytucji,
w tym także uczelni i uniwersytetów. W związku z tym pojęcie Inny i Inność są
kategoriami względnymi, zawsze bowiem wymagają one dookreślenia względem
czego: jakich zmiennych socjodemograficznych dotyczą (określających zwłaszcza
jednostkę dokonującą takich ocen, co wymaga od niej m.in. autorefleksyjności
i samoświadomości)?
Proponowane w tomie rozwiązania antydyskryminacyjne i antyprzemocowe
oraz koncentracja na dobrych praktykach wydają się najlepszym rozwiązaniem.
Żywię również nadzieję, że lektura artykułów stanie się zarzewiem kolejnych dyskusji,
projektów edukacyjnych i badań naukowych poświęconych tej tematyce.