Problem dystansu władzy w szwedzkich materiałach dydaktycznych jako przykład dobrych praktyk
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Pogorzelska, Marzanna
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 198, Studia de Cultura 8 (1) (2016), s. [31]-42
Język: pl
Słowa kluczowe:
podręcznikiwymiary kultury
dystans władzy
równość
edukacja
textbooks
dimensions of culture
power distance
equality
education
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Tekst stanowi przyczynek do dyskusji nad zjawiskiem społecznego konstruowania nierówności
przez system edukacji. Autorka, na przykładzie szwedzkich podręczników szkolnych,
dokonuje analizy ich zawartości pod kątem teorii wymiarów kultury G. Hofstede, koncentrując
się na jednym z wymiarów (dystansu władzy). Taki sposób analizy może stanowić inspirację
zarówno w obszarze metodologii badania materiałów dydaktycznych, jak i praktycznych
sposobów sposobu wprowadzania do szkolnych podręczników treści kształtujących postawy
równościowe. The text contributes to a discussion on the phenomenon of social construction of inequalities
by the system of education. The author, using Swedish textbooks, analyses their contents
applying in the examination G. Hofstede’s theory on culture dimensions, focusing on one
of these dimensions (power distance). This approach might be an inspiration as far as
methodology of didactic materials is concerned, as well as practical ways of introducing
equality-oriented contents into school textbooks.