Kategoria Innego/Innej w edukacji literackiej – na przykładzie interpretacji fragmentów Zwady Stanisława Vincenza
View/ Open
Author:
Serafin, Ewa
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 198, Studia de Cultura 8 (1) (2016), s. [66]-77
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
edukacjaekologia
gender
inność
literatura
niepełnosprawność
disability
ecology
education
gender
literature
otherness
Date: 2016
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Celem artykułu jest prezentacja interpretacji fragmentów Zwady, którą można wykorzystać
w ramach kształcenia literackiego, z elementami edukacji antydyskryminacyjnej. Projekt
przeznaczony jest dla studentek i studentów polonistyki, można też dostosować go do potrzeb
uczniów szkoły ponadgimnazjalnej. Trzy, występujące w utworze postaci zinterpretowano
jako Innych: Mariczka Szestunówna (płeć), Kuźma Gotycz (choroba psychiczna), Iwanysko
Cwyriuk (odmienna postawa wobec zwierząt). Interpretacja zawiera omówienie opinii,
emocji i postaw bohaterów wobec Innych. Istotnym elementem interpretacji jest wskazanie
źródeł negatywnych postaw bohaterów. Należą do nich: mityczna wizja świata, pogańskie
wierzenia demonologiczne, generujące społeczne i płciowe stereotypy, patriarchalny system
społeczny oraz literackie wzorce kobiecości z przełomu XIX i XX wieku.
W ramach projektu sformułowano uwagi dotyczące metod pracy dydaktycznej oraz wskazano
główne pojęcia do przedyskutowania w czasie zajęć. The aim of the paper is to present interpretation of fragments of Zwada, which can be used
as part of literary (and anti – discrimination) education on academic or high school levels.
Three characters were interpreted as Others: Mariczka Szestunówna (gender), Kuźma
Gotycz (mental illness), Iwanysko Cwyriuk (different attitude to animals). The interpretation
includes analysis main opinions, emotions and attitudes towards the Others. An important
aim of the project is to point out cultural sources of negative attitudes towards the Others.
These are mainly mythical vision of the world, pagan demonic beliefs, which generated social
and gender stereotypes, a patriarchate system of traditional culture and literary femininity
models of the 19th and 20th century.
Formulated were main teaching questions and methods. Notions to be discussed were also
mentioned.