Nie taki motyl straszny, jak go malują – kulturowy obraz g/Głuchego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Waląg, Ewelina
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 198, Studia de Cultura 8 (1) (2016), s. [78]-92
Język: pl
Słowa kluczowe:
Głusistereotyp
pamięć społeczna
system językowy
PJM
Deaf people
stereotype
social memory
language system
Polish Sign Language
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Jednym z podstawowych celów współczesnej edukacji powinno być przełamanie konwencji
związanej z wymazywaniem ze społecznej pamięci osób słabosłyszących czy g/Głuchych. Brak
zbiorowej świadomości wiąże się często z niedostrzeganiem osób z uszkodzonym słuchem,
które są praktycznie niewidoczne na poziomie publicznym. Stereotypizujące określenia,
wtłaczanie g/Głuchych w sztucznie wytworzony system językowy mogą zostać wstrzymane
poprzez zmiany w nauczaniu oraz budowanie wrażliwości na Drugiego. Czynnikiem
wspierającym takie działania może stać się propagowanie wspólnoty doświadczeń osób
słyszących, słabosłyszących i niesłyszących. One of the basic aims of contemporary education should be to break a convention connected
with erasing deaf or hard of hearing people from social memory. The lack of collective
consciousness is often linked with not noticing people with hearing defects, who are practically
invisible on a public level. Stereotyping terms, squeezing deaf people into artificial language
system may be stopped by the changes in teaching and building the sensitivity to The Other,
at the same time. The factor that supports such activities may become the propagation of
a community of hearing, hard of hearing and deaf people’s experiences.