Konsumpcyjne praktyki (anty) dyskryminacyjne w edukacji uniwersyteckiej. Rzecz o sytuacji studenta-konsumenta
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Nowalska-Kapuścik, Dorota
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 198, Studia de Cultura 8 (1) (2016), s. [139]-148
Język: pl
Słowa kluczowe:
konsumpcjaedukacja
szkolnictwo wyższe
consumption
education
higher education
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Jedną z ważniejszych ról, którą przyszło pełnić współczesnemu człowiekowi, jest rola konsumenta.
Nie jest to specjalnie zaskakujące biorąc pod uwagę fakt, że zasady konsumpcyjne
zdają się obowiązywać niemalże we wszystkich aspektach życia. Chociaż w ostatnich latach
wzrasta świadomość praw, które przysługują jednostce z racji pełnienia jej konsumpcyjnych
powinności, to jednak nie wszędzie są one respektowane. Przyczyn takiego stanu jest
wiele; wśród nich decydujące znaczenie ma brak dostatecznej wiedzy oraz dostosowania
przestrzeni, wcześniej wymykających się prawom rynkowym, do realiów współczesnego
rynku. Edukacja, również ta pobierana w ramach uczelni wyższej, nie jest tutaj wyjątkiem.
Celem artykułu jest próba weryfikacji praktyk dyskryminacyjnych prawa studenta-konsumenta
oraz działań przeciwdziałającym temu zjawisku. One of the most important roles a contemporary human must fulfil is the role of a consumer.
It is not particularly surprising, taking into consideration that consumer rules seem to apply
in almost all aspects of life. Although the knowledge of the rights of an individual due to their
consumer obligations has increased in recent years, they are not respected everywhere.
There are many reasons for this; lack of knowledge and adaptation of space to the realities
of modern market have a decisive meaning. Academic education is not an exception here.
The aim of this article is an attempt to verify activities discriminating the rights of a studentconsumer
and actions counteracting this phenomenon.