„Trzeci sens” – pomiędzy potencją znaczenia a teorią interpretacji
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Koschany, Rafał
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 103, Studia de Cultura 2 (2011), s. [6]-14
Język: pl
Słowa kluczowe:
semiotykainterpretacja
fotografia
percepcja
zmysły
semiotics
interpretation
photography
perception
senses
Data: 2011
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
The reflection on the theory of interpretation described in this article is based on the text
“The Third Meaning” by Roland Barthes. Analyzing photographs from the Eisenstein’s films
Barthes tries to name a moment of surprise, which cannot be verbalized. It is possible to
find a similar moment of astonishment in every act of interpretation of an artwork. That is
the pre-reflective and preverbal level of interpretation, connected to the sphere of emotions,
intuition and sensual perception. That is the “third sense” (significance), a special quality of
the contact between the work and its viewer. The recipient is located between the direct
(aesthetic) experience and (impossible to describe) cognition.