„Trzeci sens” – pomiędzy potencją znaczenia a teorią interpretacji
View/ Open
Author:
Koschany, Rafał
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 103, Studia de Cultura 2 (2011), s. [6]-14
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
semiotykainterpretacja
fotografia
percepcja
zmysły
semiotics
interpretation
photography
perception
senses
Date: 2011
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The reflection on the theory of interpretation described in this article is based on the text
“The Third Meaning” by Roland Barthes. Analyzing photographs from the Eisenstein’s films
Barthes tries to name a moment of surprise, which cannot be verbalized. It is possible to
find a similar moment of astonishment in every act of interpretation of an artwork. That is
the pre-reflective and preverbal level of interpretation, connected to the sphere of emotions,
intuition and sensual perception. That is the “third sense” (significance), a special quality of
the contact between the work and its viewer. The recipient is located between the direct
(aesthetic) experience and (impossible to describe) cognition.