Twórczość Chrisa Eyre’a w kontekście problemów filmowych adaptacji
View/ Open
Author:
Kempna-Pieniążek, Magdalena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 135, Studia de Cultura 5 (2013), s. [94]-105
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Chris Eyrefilmowe wizerunki Indian
niezależne kino amerykańskie
gatunek
filmowe adaptacje
Chris Eyre
the portrayal of Indians in film
American independent cinema
genre
film adaptations
Date: 2013
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Chris Eyre is a native American independent filmmaker. Some of his films are based on the books
by Sherman Alexie and Tony Hillerman. At the same time, Eyre adapts American mainstream
film genres (road movies, sport movies) in order to revise cinematic representations of the
native Americans. The author of this article analyses such films as Smoke Signals, The Edge of
America, Skinwalkers and We Shall Remain, trying to define the role and meaning of different
adaptation strategies in Eyre’s works. In Smoke Signals and The Edge of America the director
pictures and discusses the most important issues of modern Indian identity. In this context
his films seem to prove that the dominant cinematic representations of native Americans are
changing.