Transmedialne „ja” – czyli podmiot performatywny w relacji z kulturą
View/ Open
Author:
Pieniążek, Marek
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 135, Studia de Cultura 5 (2013), s. [238]-250
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
tożsamośćtransmedialność
narracja
modernizm
ponowoczesność
teatr
performans
identity
transmedial
narrative
modernism
postmodernism
theatre
performance
Date: 2013
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
The author discusses the performative production of identity by the reception of films, theatre
and installation art space. The author emphasizes the transgressive way of participation
in cyberspace. Modernist, “locating” aesthetics (Racławice Panorama, Wrocław) is shown
in contrast to the aesthetics of the performative spectacle of W. Ziemilski’s Prolog (Ochota
Theatre, Warsaw 2011). Reception of the Racławice Panorama and the Prolog is presented
in the context of postmodern identity construction. Its ontic foundation appears to be the
transmedial I arising in the course of daily interaction with culture, both in the reality and the
virtual space.