• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hierarchy of values as a factor conditioning youth attitudes towards the disabled

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Hierarchy of values... (319.0KB)
Autor:
Majewicz, Piotr
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 55, Studia Psychologica 3 (2008), s. [46]-52
Język: en
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
System wartości odgrywa istotną rolę w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka i chociaż nie wpływa bezpośrednio na zachowanie, to działa pośrednio poprzez postawy, normy i oceny. A zatem przejawia się również w postawach wobec osób niepełnosprawnych. Postawy te mają zasadnicze znaczenie zarówno dla poziomu jakości życia osób z niepełnosprawnością, jak i procesu integracji. Głównym celem badań było ukazanie wpływu systemu wartości młodzieży na postawy wobec osób niepełnosprawnych. Badaniami objęto 154 uczniów (81 dziewcząt i 73 chłopców) II i III klas szkół średnich z Krakowa i okolicznych miejscowości. Do zebrania materiału empirycznego wykorzystano Skalę Wartości Schelerowskich (SWS) oraz Skalę Postaw Wobec Osób Niepełnosprawnych (PWON) w opracowaniu A. Sękowskiego. Uzyskane rezultaty badań wskazują, że uczniowie szkół średnich deklarują raczej pozytywne postawy wobec osób z niepełnosprawnością. Osoby o najbardziej pozytywnych postawach wobec niepełnosprawnych wykazują tendencję do niższej oceny wartości związanych ze sferą fizyczną, a dokładniej mówiąc niżej lokują siłę, sprawność oraz sprężystość ciała. Odwrotna relacja zachodzi w grupie młodzieży charakteryzującej się najmniej pozytywnymi postawami. Natomiast takie aspekty wartości witalnych, jak odporność na zmęczenie, umiejętność znoszenia głodu i niskiej temperatury nie różnicują osób z porównywanych grup. Warto także dodać, że w pierwszej grupie jest znacznie więcej dziewcząt niż chłopców, a w drugiej na odwrót, wyraźnie dominują chłopcy. Uogólniając, można zatem powiedzieć, że jedyną grupą wartości, która wykazuje tendencje do różnicowania postaw młodzieży wobec osób niepełnosprawnych są wartości witalne. Wysoka pozycja wspomnianych wartości w hierarchii sprzyja kształtowaniu się mniej pozytywnych postaw. Zależność ta dotyczy jednak głównie chłopców.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9756
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2008, Studia Psychologica 3
  • Artykuły naukowe (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image