Hierarchy of values as a factor conditioning youth attitudes towards the disabled
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Majewicz, Piotr
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 55, Studia Psychologica 3 (2008), s. [46]-52
Język: en
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
System wartości odgrywa istotną rolę w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka i chociaż nie wpływa bezpośrednio
na zachowanie, to działa pośrednio poprzez postawy, normy i oceny. A zatem przejawia się również w postawach wobec
osób niepełnosprawnych. Postawy te mają zasadnicze znaczenie zarówno dla poziomu jakości życia osób z
niepełnosprawnością, jak i procesu integracji.
Głównym celem badań było ukazanie wpływu systemu wartości młodzieży na postawy wobec osób niepełnosprawnych.
Badaniami objęto 154 uczniów (81 dziewcząt i 73 chłopców) II i III klas szkół średnich z Krakowa i okolicznych
miejscowości. Do zebrania materiału empirycznego wykorzystano Skalę Wartości Schelerowskich (SWS) oraz Skalę Postaw
Wobec Osób Niepełnosprawnych (PWON) w opracowaniu A. Sękowskiego.
Uzyskane rezultaty badań wskazują, że uczniowie szkół średnich deklarują raczej pozytywne postawy wobec osób z
niepełnosprawnością. Osoby o najbardziej pozytywnych postawach wobec niepełnosprawnych wykazują tendencję do
niższej oceny wartości związanych ze sferą fizyczną, a dokładniej mówiąc niżej lokują siłę, sprawność oraz
sprężystość ciała. Odwrotna relacja zachodzi w grupie młodzieży charakteryzującej się najmniej pozytywnymi
postawami. Natomiast takie aspekty wartości witalnych, jak odporność na zmęczenie, umiejętność znoszenia głodu i
niskiej temperatury nie różnicują osób z porównywanych grup. Warto także dodać, że w pierwszej grupie jest znacznie
więcej dziewcząt niż chłopców, a w drugiej na odwrót, wyraźnie dominują chłopcy.
Uogólniając, można zatem powiedzieć, że jedyną grupą wartości, która wykazuje tendencje do różnicowania postaw
młodzieży wobec osób niepełnosprawnych są wartości witalne. Wysoka pozycja wspomnianych wartości w hierarchii
sprzyja kształtowaniu się mniej pozytywnych postaw. Zależność ta dotyczy jednak głównie chłopców.