• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP)
  • Artykuły naukowe (WP)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psychosocial development of children with Treacher Collins Syndrome

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Psychosocial development... (776.9KB)
Autor:
Kossewska, Joanna
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 55, Studia Psychologica 3 (2008), s. [53]-69
Język: en
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Dyzostoza żuchwowo-twarzowa, inaczej zespół Treacher Collinsa (TCS) jest rzadką i bardzo złożoną chorobą o podłożu genetycznym, charakteryzującą się niedorozwojem twa- rzoczaszki. TCS dziedziczony jest w sposób autosomalny dominujący ze zmienną ekspresją. Około 40% osób, u których zdiagnozowano TCS, odziedziczyło chorobę po jednym z rodziców, natomiast około 60% choruje w wyniku mutacji genu de novo, tj. innej w każdej rodzinie. Szacuje się, że TCS występuje w 1 przypadku na 10 000 do 50 000 żywych urodzeń. Zespół Treacher Callinsa stanowi nie tylko problem medyczny, ale także zagadnienie wymagające współpracy wielu specjalistów, ze względu na różnorodność trudności, jakich doświadcza chore dziecko. Chociaż wadliwy gen został już odkryty, a w dziedzinie genetyki przeprowadzono wiele badań, konieczne wydają się intensywne działania interdyscyplinarnego zespołu (genetyk, chirurg, psycholog, foniatra, logopeda, pedagog specjalny, rehabilitant, itd.), aby móc lepiej zrozumieć mechanizm rozwoju i psychospołecznego przystosowania dzieci z TCS oraz skutecznie je wspierać. Interdyscyplinarne badania mogłyby pogłębić naszą wiedzę o mechanizmach odpowiedzialnych za proces radzenia sobie i dobre samopoczucie. W artykule przedstawiono przegląd współczesnych badań poświęconych psychologicznym aspektom rozwoju dzieci z TCS oraz omówiono różnorodne czynniki psychospołeczne mające istotne znaczenie dla ich przystosowania i funkcjonowania, a także wskazano możliwości wspierania rodziny.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9757
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2008, Studia Psychologica 3
  • Artykuły naukowe (WP)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image