Psychosocial development of children with Treacher Collins Syndrome
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kossewska, Joanna
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 55, Studia Psychologica 3 (2008), s. [53]-69
Język: en
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Dyzostoza żuchwowo-twarzowa, inaczej zespół Treacher Collinsa (TCS) jest rzadką i bardzo złożoną chorobą o podłożu
genetycznym, charakteryzującą się niedorozwojem twa- rzoczaszki. TCS dziedziczony jest w sposób autosomalny
dominujący ze zmienną ekspresją. Około 40% osób, u których zdiagnozowano TCS, odziedziczyło chorobę po jednym z
rodziców, natomiast około 60% choruje w wyniku mutacji genu de novo, tj. innej w każdej rodzinie. Szacuje się, że
TCS występuje w 1 przypadku na 10 000 do 50 000 żywych urodzeń.
Zespół Treacher Callinsa stanowi nie tylko problem medyczny, ale także zagadnienie wymagające współpracy wielu
specjalistów, ze względu na różnorodność trudności, jakich doświadcza chore dziecko. Chociaż wadliwy gen został już
odkryty, a w dziedzinie genetyki przeprowadzono wiele badań, konieczne wydają się intensywne działania
interdyscyplinarnego zespołu (genetyk, chirurg, psycholog, foniatra, logopeda, pedagog specjalny, rehabilitant,
itd.), aby móc lepiej zrozumieć mechanizm rozwoju i psychospołecznego przystosowania dzieci z TCS oraz skutecznie
je wspierać. Interdyscyplinarne badania mogłyby pogłębić naszą wiedzę o mechanizmach odpowiedzialnych za proces
radzenia sobie i dobre samopoczucie.
W artykule przedstawiono przegląd współczesnych badań poświęconych psychologicznym aspektom rozwoju dzieci z TCS
oraz omówiono różnorodne czynniki psychospołeczne mające istotne znaczenie dla ich przystosowania i funkcjonowania,
a także wskazano możliwości wspierania rodziny.