Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKossewska, Joannapl_PL
dc.date.accessioned2020-12-06T08:53:13Z
dc.date.available2020-12-06T08:53:13Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationAnnales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 55, Studia Psychologica 3 (2008), s. [53]-69pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/9757
dc.descriptionDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.description.abstractDyzostoza żuchwowo-twarzowa, inaczej zespół Treacher Collinsa (TCS) jest rzadką i bardzo złożoną chorobą o podłożu genetycznym, charakteryzującą się niedorozwojem twa- rzoczaszki. TCS dziedziczony jest w sposób autosomalny dominujący ze zmienną ekspresją. Około 40% osób, u których zdiagnozowano TCS, odziedziczyło chorobę po jednym z rodziców, natomiast około 60% choruje w wyniku mutacji genu de novo, tj. innej w każdej rodzinie. Szacuje się, że TCS występuje w 1 przypadku na 10 000 do 50 000 żywych urodzeń. Zespół Treacher Callinsa stanowi nie tylko problem medyczny, ale także zagadnienie wymagające współpracy wielu specjalistów, ze względu na różnorodność trudności, jakich doświadcza chore dziecko. Chociaż wadliwy gen został już odkryty, a w dziedzinie genetyki przeprowadzono wiele badań, konieczne wydają się intensywne działania interdyscyplinarnego zespołu (genetyk, chirurg, psycholog, foniatra, logopeda, pedagog specjalny, rehabilitant, itd.), aby móc lepiej zrozumieć mechanizm rozwoju i psychospołecznego przystosowania dzieci z TCS oraz skutecznie je wspierać. Interdyscyplinarne badania mogłyby pogłębić naszą wiedzę o mechanizmach odpowiedzialnych za proces radzenia sobie i dobre samopoczucie. W artykule przedstawiono przegląd współczesnych badań poświęconych psychologicznym aspektom rozwoju dzieci z TCS oraz omówiono różnorodne czynniki psychospołeczne mające istotne znaczenie dla ich przystosowania i funkcjonowania, a także wskazano możliwości wspierania rodziny.pl_PL
dc.description.sponsorshipDokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.titlePsychosocial development of children with Treacher Collins Syndromeen_EN
dc.title.alternativePsychospołeczny rozwój dzieci z zespołem Treacher Collinsapl_PL
dc.typeArticlepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord