Vocational training in Lithuanian special schools: challenge for educators and mildly mentally disabled pupils
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Baranauskiené, Ingrida
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 55, Studia Psychologica 3 (2008), s. [146]-158
Język: en
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Autorka artykułu poszukuje odpowiedzi na następujące pytania: Czy niepełnosprawni uczniowie są usatysfakcjonowani
modelem kształcenia zawodowego proponowanym w szkołach specjalnych? Czy „idealny” model kształcenia zawodowego
spełnia oczekiwania osób niepełnosprawnych? Czy uczniowie szkół specjalnych mogą uczestniczyć (i do jakiego
stopnia) w tworzeniu nowego modelu kształcenia zawodowego na Litwie?
Z naszych badań wynika, że uczniowie są w stanie aktywnie uczestniczyć we własnym procesie edukacyjnym, i że ich
opinie mają wartość pozorną, pomimo wciąż dominującego instytucjonalnego poziomu podejmowania decyzji. Subiektywne
oddziaływanie niepełnosprawnych uczniów jest ograniczone lub zupełnie nieważne.
Z rezultatów wynika, że opinie absolwentów oraz innych uczestników badania reprezentujących kształcenie zawodowe i
szkoły specjalne nie różnią się zbytnio. Opinie dotyczące spraw podstawowych są zbieżne.
Uczniowie szkół specjalnych są pozytywnie nastawieni do własnego kształcenia zawodowego i przygotowania do
samodzielnego życia, chociaż odsetek głosów negatywnych również był dość znaczny. Odpowiedzi negatywne powinny
posłużyć jako wskazówki w celu optymizacji procesu edukacji w placówkach kształcenia zawodowego dla osób z lekkim
upośledzeniem umysłowym.
Możliwości absolwentów szkół zawodowych dla osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim do oddziaływania na
współczesne aspekty edukacji są raczej ograniczone. Może to być raczej konsekwencją klinicznego modelu edukacji niż
samego ograniczenia zdolności umysłowych osób badanych.
Przy tworzeniu modelu kształcenia zawodowego dla osób z lekkim upośledzeniem umysłowym przeważa instytucjonalny
poziom podejmowania decyzji, gdyż subiektywne oddziaływanie osób niepełnosprawnych nie jest znaczące.