• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2008, Studia Psychologica 3
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Czasopisma Naukowe
  • Annales Academiae/Universitatis Paedagogicae Cracoviensis
  • Studia Psychologica
  • 2008, Studia Psychologica 3
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vocational training in Lithuanian special schools: challenge for educators and mildly mentally disabled pupils

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Vocational training... (709.6KB)
Autor:
Baranauskiené, Ingrida
Źródło: Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. 55, Studia Psychologica 3 (2008), s. [146]-158
Język: en
Data: 2008
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".
Streszczenie
Autorka artykułu poszukuje odpowiedzi na następujące pytania: Czy niepełnosprawni uczniowie są usatysfakcjonowani modelem kształcenia zawodowego proponowanym w szkołach specjalnych? Czy „idealny” model kształcenia zawodowego spełnia oczekiwania osób niepełnosprawnych? Czy uczniowie szkół specjalnych mogą uczestniczyć (i do jakiego stopnia) w tworzeniu nowego modelu kształcenia zawodowego na Litwie? Z naszych badań wynika, że uczniowie są w stanie aktywnie uczestniczyć we własnym procesie edukacyjnym, i że ich opinie mają wartość pozorną, pomimo wciąż dominującego instytucjonalnego poziomu podejmowania decyzji. Subiektywne oddziaływanie niepełnosprawnych uczniów jest ograniczone lub zupełnie nieważne. Z rezultatów wynika, że opinie absolwentów oraz innych uczestników badania reprezentujących kształcenie zawodowe i szkoły specjalne nie różnią się zbytnio. Opinie dotyczące spraw podstawowych są zbieżne. Uczniowie szkół specjalnych są pozytywnie nastawieni do własnego kształcenia zawodowego i przygotowania do samodzielnego życia, chociaż odsetek głosów negatywnych również był dość znaczny. Odpowiedzi negatywne powinny posłużyć jako wskazówki w celu optymizacji procesu edukacji w placówkach kształcenia zawodowego dla osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. Możliwości absolwentów szkół zawodowych dla osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim do oddziaływania na współczesne aspekty edukacji są raczej ograniczone. Może to być raczej konsekwencją klinicznego modelu edukacji niż samego ograniczenia zdolności umysłowych osób badanych. Przy tworzeniu modelu kształcenia zawodowego dla osób z lekkim upośledzeniem umysłowym przeważa instytucjonalny poziom podejmowania decyzji, gdyż subiektywne oddziaływanie osób niepełnosprawnych nie jest znaczące.
URI
http://hdl.handle.net/11716/9766
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • 2008, Studia Psychologica 3

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image