Morze i woda w filmowych topografiach Gdańska
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Copik, Ilona
Źródło: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 299, Studia de Cultura 12 (1) (2020), s. [42]-58
Język: pl
Słowa kluczowe:
motyw akwatycznyfilmy gdańskie
geografia filmowa
antropologia wizualna
aquatic motif
Gdańsk films
film geography
visual anthropology
Data: 2020
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Streszczenie
Celem artykułu jest analiza filmowych topografii Gdańska i prześledzenie obecnych w nich
wątków związanych z morzem i wodą. Chcę sobie zadać pytania dotyczące tego, w jaki sposób
filmowcy rozwijają motywy akwatyczne i jak wykorzystują plenery nadwodne, na ile krajobraz
filmowy z dominującą rolą wody odtwarza i kreuje „sens miejsca”. Morze i woda są
przeze mnie traktowane jako obrazy i jako plenery filmowe o określonych funkcjach estetycznych,
ekonomicznych i kulturowych. Podstawą metodologiczną jest geografia kulturowa
i odkrywanie relacji film – miasto – region, film – realna i symboliczna przestrzeń oraz antropologia
wizualna pozwalająca uchwycić sposoby kodowania znaków na ekranie, wskazujące
na jawne i ukryte ideologie oraz znaczenia kulturowe konstruowane w toku czynności
nadawczo-odbiorczych. Materiałem badawczym są wybrane filmy fabularne kina polskiego:
Wolne miasto, reż. Stanisław Różewicz (1958); Do widzenia, do jutra, reż. Janusz Morgenstern
(1960); Człowiek z żelaza, reż. Andrzej Wajda (1981); Wróżby kumaka, reż. Robert Gliński
(2005); Miasto z morza, reż. Andrzej Kotkowski (2009), i inne. The purpose of the paper is to analyse film topographies of Gdańsk and investigate the motifs
connected with sea and water. I intend to ask myself some questions concerning the ways
in which film makers develop aquatic motifs and use waterside location, to what extent film
scenery – with water as the dominant element – recreates and creates “the meaning of place”.
I treat the sea and water as images and film locations with certain aesthetic, economical
and cultural functions. The methodological basis is cultural geography and discovering the
relationship film–city–region, film–real and symbolic space, as well as visual anthropology,
which makes it possible to capture the methods of coding signs on the screen, pointing to
explicit and implicit ideologies, and cultural meanings, constructed in the process of sender–
recipient activities. Research material includes selected Polish feature films: Wolne miasto,
directed by Stanisław Różewicz (1958); Do widzenia, do jutra, directed by Janusz Morgenstern
(1960); Człowiek z żelaza, directed by Andrzej Wajda (1981); Wróżby kumaka, directed by
Robert Gliński (2005); Miasto z morza, directed by Andrzej Kotkowski (2009), and others.