Regards comparés. Obrazy trzeciego okresu kolonialnej Jawy
View/ Open
Author:
Lipiński, Kamil
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 299, Studia de Cultura 12 (1) (2020), s. [107]-121
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
mikrohistoriaHolenderskie Indie Wschodnie
Jawa
kolonializm
komparatystyka wizualna
filmy found footage
microhistory
Dutch East Indies
Java
colonialism
visual comparative studies
found footage movies
Date: 2020
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Celem niniejszego artykułu jest przeanalizowanie kronik filmów domowych na Jawie w ujęciu
Pétera Forgácsa zrealizowanych w trzecim okresie kolonialnym, wchodzących w skład
instalacji filmowej zatytułowanej Looming Fire. Stories from the Dutch Indies (2013).
Szczegółowa analiza powiązań mikro- i makrohistorii przedstawia wnikliwe studium przeobrażeń
filmów, szukając relacji zachodzącej między kolonizatorami a autochtonicznymi
mieszkańcami żyjącymi na Jawie. Do najważniejszych mechanizmów społecznych zachodzących
między nimi należy zaliczyć mimikrę i metisaż kulturowy. Wraz z mocno zarysowanym
planem reprezentacyjnym elit kolonialnych i rodzin królewskich filmowe epizody uchylają
kulisy prac fizycznych wykonywanych na plantacjach i w fabrykach przez ludność tubylczą.
Ze szczególnym pietyzmem zarysowane zostały specyfika spotkań elit na salonach oraz etniczne
obyczaje ludności jawajskiej kultywującej swoją tradycję. The purpose of this article is to analyse the chronicles of home films in Java in terms of
Péter Forgács realized in the third colonial period included in the film installation entitled
Looming Fire. Stories from the Dutch Indies (2013). The detailed analysis of the connections
between micro- and macrohistory presents an in-depth study of film transformations looking
for the relationship between colonizers and indigenous inhabitants living in Java. Among
the most important social mechanisms between them are mimicry and cultural métissage.
Accompanied by a strongly outlined representation plan of the colonial elites and royal
families, the film episodes reveal the backstage of physical work performed on plantations
and factories by indigenous people. The author pays particular attention to the specificity of
elite meetings in the salons and the ethnic customs of the Javanese people cultivating their
tradition.