Współczesne strategie badania literatury i pola literackiego w nowych obiegach medialnych. Produkcja – recepcja – krytyka
View/ Open
Author:
Ogonowska, Agnieszka
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 305, Studia de Cultura 12 (3) (2020), s. [79]-93
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
socjologia literaturyStefan Żółkiewski
pole literackie
Pierre Bourdieu
determinizm technologiczny
technologie literatury
archeologia mediów
neopragmatyzm
sociology of literature
Stefan Żółkiewski
literary field
Pierre Bourdieu
technological determinism
literary technologies
media archaeology
neopragmatism
Date: 2020
Metadata
Show full item recordDescription:
Dokument cyfrowy wytworzony, opracowany, opublikowany oraz finansowany w ramach programu "Społeczna Odpowiedzialność Nauki" - modułu "Wsparcie dla bibliotek naukowych" przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w projekcie nr rej. SONB/SP/465103/2020 pt. "Organizacja kolekcji czasopism naukowych w Repozytorium UP wraz z wykonaniem rekordów analitycznych".Abstract
Celem artykułu jest ukazanie funkcjonalności koncepcji Pierre’a Bourdieu, która – w połączeniu
z elementami determinizmu technologicznego (Marshall McLuhan, Paul Levinson,
Derrick de Kerckhove) oraz neopragmatyzmu (Richard Rorty) – pozwala kompleksowo opisać
współczesne pole literackie w cywilizacji medialnej drugiej dekady XXI wieku. Nie jest
to zadanie proste, gdyż współczesna literatura wchodzi w złożone relacje z mediami tradycyjnymi
i z nowymi technologiami, co daje się zaobserwować w odniesieniu do wszystkich
kluczowych procesów związanych z tym polem. Należą do nich: produkcja, recepcja i strategie
użytkowania literatury, a często i konstruowania tekstów w przestrzeniach medialnych,
jak również krytyka i działania reklamowo-marketingowe, w których dużą rolę odgrywają
współcześnie tak zwani influenserzy (influencer marketing). Literatura staje się produktem
promowanym zarówno jako dobro luksusowe, jak i element kultury popularnej. Mariaż tych
koncepcji jest zatem konieczny, by opisać adekwatnym językiem wszystkie strategiczne
elementy tego pola oraz ukazać ich dynamikę w ujęciu procesualnym oraz w perspektywie
funkcjonalnej. Obecnie bowiem akcent położony jest nie tyle na badania samych tekstów, ile
na ich działanie w przestrzeni kultury, a więc w odniesieniu do odbiorców, użytkowników,
czytelników oraz większych grup dyskursywnych, wspólnot neoplemiennych czy demosceny.
Kultura Web 3.0 oraz ramy współczesnej cywilizacji medialnej, w której funkcjonuje wiele
tekstów kultury, wymaga uruchomienia także badań z zakresu archeologii mediów, które
dostarczają istotnego kontekstu do analiz współczesnego pola kulturowego jako swoisty
background. Badanie literatury w coraz większym stopniu zdominowane jest przez nowe metodologie
medialne, na przykład software- czy hardware-studies oraz badania nad platformami
medialnymi. Technologia zatem – w myśl twierdzeń deterministów (Marshalla McLuhana,
Paula Levinsona, Derricka de Kerckhove’a) – wpływa na formę i treść przekazu, co widać
zarówno w odniesieniu do literatury cyfrowej, (post)elektronicznej, jak i do polityki wydawniczej
w kontekście książek papierowych, drukowanych, ale też audiobooków i e-booków. The purpose of this paper is to show the functionality of Pierre Bourdieu’s concept, which –
in connection with technological determinism elements (Marshall McLuhan, Paul Levinson,
Derrick de Kerckhove) and neopragmatism (Richard Rorty) – makes it possible to describe
comprehensively the literary field in media civilisation in the second decade of the 21st
century. It’s not an easy task, because contemporary literature enters complex relationships
with traditional media and new technologies, which can be observed with regard to all key
processes connected with this field. These include: production, reception, as well as strategies
of using literature, and frequently also constructing texts in media space or criticism and
advertising-marketing activity, in which a major role is currently played by the so-called
inluencers (influencer marketing). Literature becomes a product which is promoted both
as a luxurious good and an element of pop culture. Thus, the marriage of those concepts is
necessary to describe adequately all the strategic elements of this field and show its dynamics
from processual and functional perspectives. Nowadays, the emphasis is placed not so much
on researching the texts themselves, but their activity in cultural space, that is in relation
to recipients, users, readers and larger discursive groups, neotribal communities or the
demoscene. Web 3.0 culture and the frames of contemporary media civilisation, with plenty
of culture texts, calls for research from the area of media archaeology, which provides an
essential context for analysis of modern culture field as a kind of background. Investigation of
literature is increasingly dominated by new media methodologies, e.g. software- or hardwarestudies
and research into media platforms. According to determinists, such as Marshall
McLuhan, Derrick de Kerckhove and Paul Levinson technology influences the form and
content of the message, which is visible with regard to digital and (post)electronic literature,
as well as publishing policy in the context of paper, printed book and audiobooks or e-books.